Brevet som genre
Min 4. klasse har fået en venskabsklasse! Jeg skrev på facebookgruppen “Venskabsklasser i grundskolen” og blev kontaktet af en lærer fra en 4. klasse sydpå.
Jeg har 2 gange tidligere haft venskabsklasser og det har fungeret så fint! Denne gang søgte jeg en som i kilometerafstand lå så tæt på, at et muligt besøg var på plakaten. Det kunne jo være sjovt at se hinanden IRL en dag.
I dag skulle min 4. klasse skrive deres første brev til klassen.
Jeg har derfor lavet 2 hjælpeark;
Ark 1 gennemgår brevet som genre
- Formalia
- Opbygning
- Indhold
- Synsvinkel
- Afsender/modtager

Ark 2 er en guide til skrivning af et brev til en jævnaldrende.
De ligger til download her https://danskfaglighed.dk/vare/brevet-som-genre/
Min 4. klasse synes, det er spændende! Det er dejligt med en virkelig person som modtager af brevet – det skærper indsatsen hos afsenderen 😉
Vi fik en god snak om snailmail kontra email og forskellen på det formelle og det uformelle brev, form, indhold og sprogbrug.
Jeg glæder mig til endnu engang at modtage god gammeldags brevpost – men her i Coronatiden må de nok sendes elektronisk. Med tiden skal der billeder på afsenderne i form af video mm. Men her i starten er det skriftligheden, jeg vil ha’ fokus på – og genren som skal på plads.
2 Comments
Josephine
Hej,
Står og skal op til en dansk udskolingseksamen, og ville høre om du har lyst til at dele en af brevene fra dine elever? Det vil blive brugt til analyse og eksempel inde til eksamen, og efterfølgende vil dokumentet blive slettet.
Du kan kontakte mig på: laer205147@kp.dk
Mvh
Josephine og Sophie
Læreruddannelsen, Campus Carlsberg
Birgitte
Kære Josephine og Sophie.
De fik desværre brevene med hjem – de var håndskrevne.
Men de kan da lave nogle nye til jer? Hvornår skal I bruge dem? Skal de omhandle et særligt emne?
Bedste hilsner Birgitte