Ordblinde

De 8 strategier

Elever med ordblindhed har mange udfordringer, – læsning af faglitterær tekst er en af dem! Der er i dag god hjælp at hente på de fleste skoler i form af IT-kompenserende redskaber, men derfra og så til at have det store overblik over hvad man som ordblind skal gribe i, når en tekst skal læses OG forstås, er vanskeligt!

Her kan “De otte strategikort” af Signe Elmstrøm være en god hjælp!

Signe er til daglig underviser på pædagoguddannelsen ved UC Syd. Hun er oprindeligt uddannet lærer og læsevejleder men har siden taget en pædagogisk diplomuddannelse i læsning og skrivning med speciale i genrepædagogik.

Jeg mødte Signe for mange år siden – som mor, da hendes datter skulle starte i min klasse. Siden har vi krydset professionelle veje mange gange og hun er god sparring for mig i arbejdet med de ordblinde!

Signe har udviklet otte teknologibaserede læsestrategier (Elmstrøm, 2018) som er samlet på et strategikort Meningen er, at eleverne skal have kortet
til rådighed i analog form (kopier, klip, laminer ;-)) De er delt op efter strategien “Før, under, efter læsning” og er meget anbefalelsesværdige til elever med ordblindhed .

2 Comments

  • Lene Bjørn

    Jeg vil meget gerne vide, hvilken målgruppe de forskellige forløb henvender sig til. Jeg er udskolingslærer.

    Venlig hilsen – Lene Bjørn

    • Birgitte

      Hej Lene.
      Det er lidt forskelligt, men der er mest til mellemtrinnet. Oftest burde det stå ved materialets beskrivelse – ellers er du velkommen til at skrive til mig på info@danskfaglighed, hvis der er nogle konkrete materialer du har brug for mere info om.
      Bedste hilsner Birgitte

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *