Forældresamarbejde,  Hverdag og rutiner,  Trivsel

Forældremøde

Så er vi der igen – forældremøderne skal afholdes, og man kan nemt føle sig som lidt som Daniel, der blev kastet for løverne.

Her er min opskrift:
Ryd op i klassen, hæng nogle af børnenes værker op – billedkunst – tekster – udsagn – forældre elsker at se/ læse ting, deres børn har lavet. Pluk en blomst i en park eller haven, tænd et lys, lav kaffe eller bed dem selv medbringe, bed forældrerådet bage en kage eller besøg Karen Volf…

Dagsorden
Forsøg at gøre den lidt loose, – ting opstår, og der skal være tid til snak.
Velkomst – vi starter altid med en sang – det skaber fællesskab og sætter en god stemning.
(Livstræet, Sensommervise, Nu falmer skoven…..)

Derefter tager jeg som dansklærer ordet. Jeg er til slides – det virker proff og signalerer, at du er velforberedt. Brug alle de tricks, du kan for at skabe autoritet omkring dig. Jeg gennemgår ikke årsplanen, men viser, hvilke bøger klassen skal læse og fortæller lidt om, hvorfor jeg har valgt dem. Laver en lille opstilling, så de kan bladre i dem (meget få gør det – men de pynter) Jeg er pt. glad for Stavevejen, så den viser jeg også. Jeg mit omtalte ‘Dansk ugeskema’ – som altid vækker begejstring hos forældrene. De er lige så vilde med overblik, som vi er – og ungerne ligeså. Jeg har lamineret en mini-udgave til køleskabet – gaver er ALTID en god ide!

Det ligger her

Så tog jeg udgangspunkt i “Jeg er færdig” – læs mere her:


– “Extra-mappen” – hvad er der i den – fokus på muligheden for differentiering (forældre elsker, at der er obs på netop deres barn! 😍)
-”Dagbogen” – se slide – vis dagbogskortet og forklar fokus


– “Hjælp en ven” – fortæl om, hvordan du arbejder med trivsel (samtale, konfliktløsning, dialogkort som “Kort og godt” eller andre. Jeg har en postkasse, som de kan skrive beskeder til, tømmes kun af mig og her er altid stof til trivselsarbejdet.
– “Læsning på mellemtrinnet – en Prezi omhandlende dette, som du kan downloade her:

Nu tid til et break! Vi gik ud i skolegården og legede “Ja nej leg”. Stor succes!

Den ligger her:

Matematiklærerens tur.

Derefter fælles oplæg om netop denne klasse – ros ros og ris… vores klasse er lidt rigeligt larmende/snakkende – god opbakning fra forældre i at have det som indsatsområde.

Snak om penalhus/ høretelefoner/ toiletbesøg (i frikva. tak!)/ mobiltelefoner (låses inde om morgenen) o.lign.

Spørgsmål/ytringer?
Her er det godt at have politiker-svarene klar “Jeg vil gerne undersøge det”. “Jeg har valgt at gøre det på denne måde pt.”
Der er altid nogen, der synes, der er for få/ for mange lektier. Stå ved dig selv, signaler åbenhed, – men også at det er dig, der er læreren! Fodboldfaren vil have sit syn på tingene og lærermoren sit – men det er dig, der er lærer i den her klasse – og du gør det godt!

Vi havde ikke tid til dialogkort -men dem bruger vi næste år.

De ligger her:

Der er også disse – de er lidt anderledes, så vælg dem, du tænker passer til dig, eller kombiner begge udgaver. Det kan du sagtens. Du kan også bruge det ene sæt i år – og gemme det andet til næste år 😉

Klasseråd og klassekasse.

Farvel og tak

Nu vil der være en kø for at få dig alene – “Vi vil liiige spørge om…” Senest 15 min over tid siger du: Nå, nu vil jeg hjem og holde fri! ❤️

Håber du kan bruge det.

Jeg har lavet en lille leg, du nemt kan bruge;

Flere og flere dygtige nyuddannede lærer skriver til mig for gode råd.

Jeg har samlet de spørgsmål, som der er flest, der har stillet og har forsøgt at svare generelt.

Jeg er frygtelig nervøs!

Vær ærlig – sig det højt! “Jeg er lidt nervøs, så jeg håber, I vil hjælpe mig til, at vi får en god aften sammen.” Det er ingen skam at være nervøs, det er jeg også inden et forældremøde – selv efter 25 år! Man ved aldrig helt, hvad der venter. Men her er det vigtigt at huske på, at de færreste forældre er ude på at skabe en dårlig relation til den voksne, der skal være sammen med deres barn flere timer hver dag. Der vil altid være nogen, der har behov for at vise dig, at de er klogere, ældre, mere bedrevidende end dig. Dem slipper vi aldrig for! Men når de har stukket hovedet frem på mine forældremøder, har der altid været andre forældre, der har hjulpet mig med at få deres hoveder banket ned igen….

Hvad nu, hvis jeg bliver spurgt om noget, jeg ikke ved?

“Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil gerne lige undersøge det og vende retur” – er svaret.

Jeg får det fysisk dårligt, når jeg skal stå foran så mange mennesker og præsentere mig selv.

Ja. Den er svær. For det er jo en stor del af vores job. Vi kan ikke være lærere uden at være mennesker – og derfor er det vigtigt at du viser dem, hvem mennesket ‘Birgitte’ er.

Jeg hedder Birgitte og har været lærer i.. år, jeg er gift med Claus og er mor til Olivia på … år, Viktor på… og Rosa der går i …. klasse. Jeg underviser i fagene….. (- her kunne man også nævne sine linjefag evt) Jeg bor på…… og er glad for at ….. i min fritid.

That’s all. Øv dig på din mand, dine børn, din hund – så går det!💪

Lad mest muligt være på smartboardet resten af aftenen- så slipper du selv for at sige så meget.

Hvordan skal jeg planlægge aftenen? Hvad er vigtigt at få sagt?

Godt begyndt er halvt fuldent – og forberedelse er den halve succes!

“Jeg vil gerne sige velkommen, jeg har glædet mig rigtig meget til at møde jer forældre til min søde og dejlige klasse!”

(Når du taler positivt om deres unger, er du allerede godt på vej ind i deres hjerter-gem det negative til senere😉) og vær ærlig: “Jeg er hammernervøs, da det jo er 1. gang, jeg skal afholde et forældremøde – men jeg er topforberedt, og håber vi får en rigtig dejlig aften sammen!”

Så ville jeg præsentere dagsordenen på smartboardet sat lidt lækkert op.

1. Lidt om mig

2. Dine fag.

  • Hovedtræk over emnerne i løbet af året. Vis gerne et eksemplar af de bøger, du allerede nu ved, du vil bruge i løbet af året. Læg dem frem på et bord, så forældrene kan se dem under kaffen, hvis de har lyst.

3. Samtalekort i grupper.

  • Jeg har lavet 24 dialogkort, som du kan hente her https://danskfaglighed.dk/vare/dialogkort/– eller brug nogle andre.
  • Del forældrene op i grupper af 4 forældre fra 4 forskellige hjem og læg kortene i en bunke foran dem på bordet. De skal nu skiftes til at læse et kort højt for gruppen og i fællesskab tage stilling til udsagnet. Slutteligt skal de i gruppen udfylde et “Aftalekort”, hvor de i 5 punkter skal besvare:

“Som forældre kan vi hjælpe klassen til en bedre trivsel ved at….”

“Vi tænker, at skolen kan hjælpe klassen til en bedre trivsel ved at…”

Vi er glade for at vores børn går i klassen fordi:

Lad dem evt. sidde selv ved samtalekortene, men vær i nærheden – så får du et pusterum. Du kan fifle frem og tilbage med kagen og frugten og have SÅ travlt🤓 Har du overskud kan du også gå rundt mellem bordene og lytte med.

4. Vis evt. nogle billeder fra hverdagen på smartboardet. Tag 20-25 billeder fra timer og frikvarterer. Sørg for alle elever er vist rimelig ligeligt. Alle forældre kigger efter eget barn😎 Herefter fortæller du om klassen;

Hvordan arbejder du med trivsel? Er der særlige konflikter? Er der noget, du vil bede forældrene være behjælpelige med? (legeaftaler, at eleverne husker at få lavet deres lektier, at få tjekket Aula, at deres børn møder til tiden, at deres børn er veludhvilede, at de har høretelefoner og penalhus i tasken osv.) Nævn aldrig enkeltelever ved navn. Vær generel!

5. Kaffe. Lad dem evt selv medbringe kaffen men køb lidt købekage og frugt. Resterne kan klassen få dagen efter. Det skaber glæde.

6. Valg til forældrerådet og snak om klassekassen.

Farvel og tak for i aften. Og SÅ hjem og drikke et glas velfortjent rødvin!🍷

Hvad nu, hvis jeg føler mig “angrebet” og nogle bliver meget ubehagelige?

Bli’r nogen ubehagelige, siger du: Jeg tror, vi stopper den her og går videre til næste punkt. Og så afbryder du, ignorerer hænder -og evt. kan du fremskynde kaffen. MEN. Det sker ikke ❤️

Jeg er bange for at være færdig efter 30 min – hvordan fylder jeg tiden ud?

Som læsevejleder deltager jeg på en del forældremøder og fortæller om læsning. Måske kan du få Læsevejlederen ind med et punkt? Clear med hende/ ham inden mødet, hvad hun siger, så hun lægger den linje, du gerne vil have lægges i din klasse! Eller måske AKT tager ud på møderne. Eller en af de andre lærere i teamet vil komme og fortælle om deres fag. Måske et besøg i faglokalet eller…. Det fylder tiden ud og tager lidt af dine skuldre.

Jeg håber, du får en rigtig god oplevelse!❣️

Sidste år skrev jeg dette indlæg:

På mandag skal jeg have forældremøde i min nye 4. klasse. Jeg er nået dertil, hvor jeg har lige dele “Det skal bare overståes” og “Jeg glæder mig” følelser for sådan en aften. Der er altid den der spænding over, om det nu går godt, om forældrene bringer noget på bane, der kan skabe dårlig stemning, – men i det store hele er det en aften, jeg godt kan lide. Jeg synes, det er dejligt at invitere dem ind i deres børns hverdag, at de ser lokalet, hører om det vi laver, møder os lærere og jeg nyder at sætte min faglighed i spil og sætte fokus på det, jeg synes er vigtigt i forhold til mit fag og min relation. Jeg stiller krav til både elever og forældre – og det synes jeg, man skal som lærer. Forældre forventer noget af mig – og jeg forventer noget af dem. En god trivsel og en god læring kan kun skabes i samarbejde med forældrene.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg til en avis om netop dette emne – som mor og som lærer går jeg stærkt ind for, at forældrene skal inviteres ind i kampen frem for at skubbes ud af arenaen! Jeg er til det stærke forældresamarbejde – og det kan være svært at etablere, når man først får eleverne i 4. klasse. Men et godt forældremøde er vigtigt, – og min makker og jeg er heldigvis HELT enige om, at det er NU slaget skal stå, det er her, vi skal vise, hvad vi kan, hvad vi kan tilbyde – og hvad vi forventer!

Et forældremøde skal være fyldt med dialog, der skal være alvor og grin, og der skal etableres tillid! Jeg tager en del billeder i løbet af et skoleår – og jeg har altid et lille slideshow med billeder af ungernes hverdag med på forældremøderne, – det er et MEGA godt middel til at skabe netop dialog, alvor, grin og tillid! De skal se det, deres børn laver, alt det de ikke hører om hjemme, de skal se deres børn smile og grine og lege, de skal se deres børn lære, de skal se deres børn være kreative og undersøgende, de skal se deres børn samarbejde, og de skal se, at vi lærere gør os umage for at skabe gode timer med fagligt indhold.

Jeg sætter altid forældrene i spil – enten med en leg, dialogkort eller andet.

Jeg glæder mig til på mandag!


Vi overlevede – ingen skarpe knive kastet vores vej!
Søde, opbakkende forældre.

Selv efter 25 runder i manegen stod jeg hjemme og tænkte – Bukser eller kjole? Sandaler eller sneakers? Vil de synes, jeg er for skrap/ for gammel/ for meget/ for krævende/ for ambitiøs/ for bestemt / for…..
det er vildt, det aldrig stopper!

Noget har dog ændret sig – jeg sagde nej flere gange. Det ville jeg ikke ha’ gjort for bare 5 år siden! Da ville jeg ha’ strukket mig alt for langt og lavet knuder på mig selv for at stille dem tilfreds. Nu ved jeg, at jeg gør det godt nok – uden at være på overarbejde. Jeg behøver ikke svare på beskeder på Aula på min fridag, jeg behøver ikke sende et fyldigt referat til den far, der var tilstede – men gerne lige ville ha’ det hele på skrift, jeg behøver ikke svare på spørgsmål, som ikke hører under min kappe, men kan svare pænt: “Skriv til ledelsen”.

Jeg gør mit allerbedste, ud fra den erfaring jeg har – og det er godt nok.

Faktisk er det lidt skræmmende, at det er naturligt, at vi lærere siger “Held og lykke” til hinanden inden forældremødet….gør tandlægerne det, inden de skal ind og bore i tænder? Gør revisorerne det inden mødet med kunden?
Jeg ved det ikke – men jeg ved, at flere af jer har skrevet fortællinger, der har gjort mig ked af det. Fortællinger om krævende forældre, der opfører sig uanstændigt over for nyuddannede lærere og synes uvidende om at lærere er mennesker med kæmpestore følelser, som hver dag kaster sig svingende op i trapezen i håbet om at skabe læring, trivsel og glæde. Det er det, der gør, at vi gider – dag efter dag. Vi vil rigtig gerne alle børn! Men al begyndelse er svær – og ingen mestrer alle kunststykker fra dag et – klap nu bare alligevel og kast sikkerhedsnettet ud, når det går galt. Buh-råb har ingen brug for – slet ikke de nytilkomne!

Min makker og jeg har altid været hinandens sikkerhedsnet – det er fantastisk! Jeg håber, I alle oplever at have en makker, der kan gribe jer, når I falder – og at I husker at gribe, når den anden falder. For falder det gør vi – allesammen. Mange gange – men skidt – når bare der er sikkerhedsnet og ikke buh-råb.

9 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.