Danskfagets glæder

Inferens

“At opfatte det uudtalte kaldes at danne inferens”.

Jo større baggrundsviden des større evne til inferensdannelse – jo større læseforståelse!

Det er nødvendigt at arbejde med inferens i dansk, – særligt på mellemtrinnet, hvor afkodningen er ved at være på plads, og eleverne går fra ”at lære at læse til at læse for at lære” 

  • At lære at læse = færdighed
  • At læse for at lære = redskab

Der er mange måder at arbejde mod bedre inferens på.

Inferens-undervisning er ren win-win!

Men – hvordan gør man – og hvordan forklarer man eleverne, hvad det er?

Det får du svar på i hæfterne her:

Jeg har desuden lavet nogle “Inferenskort”, som du kan benytte på mellemtrinnet til at få gang i hjernecellerne. Eleverne kan sidde i par eller gruppe og skiftes til at trække/svare på spørgsmålene ud fra billederne. Alle 24 kort kan downloades her:

Print dem og laminer dem, – så kan du bruge dem igen og igen og igen…;-)

Inferens er den information, læseren må slutte sig til som følge af tekstens eksplicitte information om emnet og dens sproglige signaler i bestræbelsen på fuld forståelse af teksten. Inferens er således læserens følgeslutninger, som skal føre til en dækkende og nuanceret mental model af tekstens samlede udsagn, en situationsmodel. Ideelt set akkumulerer, justerer og forgrener læseren sin situationsmodel på vejen gennem teksten (van Dijk & Kintsch, 1983). 

Der findes brugbare bøger, man kan benytte til at træne inferensdannelse.

Jeg selv benytter “Grænsebørn” af Bent Haller – jeg finder dog mange af teksterne for grumme til de yngste på mellemtrinnet, så der skal nærlæses inden højtlæsningen.

Og jeg synes, man altid skal benytte højtlæsning! Det hjælper eleverne SÅ meget mere end den individuelle læsning, når der skal trænes inferensdannelse.

“Det mærkelige skib” af Anita Krumbach er også god, men er klart for svær til mellemtrinnet.

One Comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.