Læseklub anno 2020

Læselyst materialer

Læselyst er det nye sort!

Hvordan skaber vi den? Og hvordan fastholder vi den?

Jeg har arbejdet med begrebet i mange √•r b√•de i normalklasser fra 1. – 7. klasse og i specialklasser. De seneste √•r har jeg tilmed haft et ugentligt hold af elever p√• et “L√¶selyst” hold, hvor vi i s√¶rdeleshed arbejder med netop l√¶selyst!

For det er vigtigt! Ikke mindst p√• mellemtrinnet, hvor eleverne ikke l√¶ngere l√¶ser for at l√¶re at l√¶se – men g√•r over til at l√¶se for at l√¶re noget. L√¶sningen √¶ndrer sig i Junioruniverset – og det kr√¶ver et s√¶rligt fokus. Jeg fort√¶ller herom p√• for√¶ldrem√łderne p√• 4. √•rgang hvert √•r – det er s√• vigtigt at vi har for√¶ldrene med p√• banen som medspillere, de skal vide, hvad der er p√• spil, og de skal guides i, hvad de kan g√łre for at bakke op, – for det vil de gerne.

Jeg arbejder med alle kneb på mit læselyst-hold.

Her er en flok mellemtrinselever, som har mistet gejsten og ikke altid kan forstå vigtigheden, af at vedblive med at læse, elever der har mistet evnen til at finde interessant litteratur og som faktisk synes læsning er KEDELIGT!

I mit lokale “M√¶lkeb√łtten” er bl√łde m√łbler, l√¶nestole, l√¶selamper, ny litteratur, slikpinde, tekande, l√¶sekufferter, l√¶kre bogkort og sjove materialer, anderledes boganmeldelser, l√¶sespil og ro til fordybelse!

Jeg udvikler l√łbende nye materialer, som jeg tror, kan ramme den gruppe b√łrn jeg m√łder der, men som ogs√• kan benyttes i klassesammenh√¶ng, i l√¶seklubber – ja, alle de steder, hvor der skal tales om b√łger, analyseres, samtales, anmeldes og anbefales litteratur.

Du kan downloade mine opgaver/spil/huskelister og skabeloner som enkeltvise downloads eller k√łbe dem samlet i mine 2 L√¶sepakker.

Læsepakke 1 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-1/

Læsepakke 2 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-2/

Bogormenes læsespil

Et lækkert spil som styrker elevernes læseforståelse og hjælper dem på vej ind i analysens verden.

Her er spilleregler, spilleplade og det s√¶rlige ‚ÄúBogark‚ÄĚ med sp√łrgsm√•l til de l√¶ste b√łger. Spillet kan benyttes p√• alle sk√łnlitter√¶re b√łger og er m√•lrettet mellemtrinnet.

Layoutet er lækkert og instruktionen er grundig. Print evt spillepladen i A3.

https://danskfaglighed.dk/vare/bogormenes-laesespil/

Tankelæseren

Tankelæseren er et oplæg og en aktivitet til skærpelse af inferensdannelse.

Vha. tankebobler skal eleven alene eller i gruppe være tankelæser for en karakter.

Der er 5 sider som t√¶nkes trykt som h√¶fte ‚Äď taleboblerne kan evt trykkes kun p√• en side, hvormed de kan klippes ud.

https://danskfaglighed.dk/vare/tankelaeseren/

Den mundtlige boganmeldelse

En tjekliste til forberedelse af den mundtlige boganmeldelse, lavet med stor inspiration fra et ark set hos en australsk underviser.

Kan benyttes som ophæng i klassen i A3 kombineret med en kopi til hver elev.

https://danskfaglighed.dk/vare/mundtlig-boganmeldelse-tjekliste/

Bookface

En god instruktion i fremstillingen af ‚ÄúBookfaces‚ÄĚ samt links til yderligere viden.

https://danskfaglighed.dk/vare/bookface/

6 trins analyse.

Et ark til en anderledes boganmeldelse med et kreativt islæt

https://danskfaglighed.dk/vare/6-trins-analyse/

Læselisten

En sjov lille bogliste med opfordring til l√¶sning af 20 forskellige ‚Äúbogtyper‚ÄĚ

https://danskfaglighed.dk/vare/laeselisten/

Læs med betoning spil

Et sjovt spil, der handler om at l√¶se h√łjt fra ens bog med rette betoning. Pladen er fuld af billeder af sjove personligheder, terningen bestemmer hvem du skal l√¶se som. https://danskfaglighed.dk/vare/laesespil/

Bogstander

En anderledes boganmeldelse, der kan bruges til en lille udstilling. https://danskfaglighed.dk/vare/bogstander/

Synsvinkel

Oph√¶ng omhandlende 1., 2. og 3. persons fort√¶ller, -“Hvordan kan du se, hvem der b√¶rer brillerne i historien?” https://danskfaglighed.dk/vare/synsvinkel/

Fem fingre genfortælling

Husketavle til den gode genfortælling! https://danskfaglighed.dk/vare/fem-fingre-genfortaelling/

Læs&spin

Gruppeleg med fidgetspinner til analyse og samtale./https://danskfaglighed.dk/vare/laes-og-spin/

Blind date med en bog

Den sk√łnneste bog-bytte √łvelse!

Læs mere her: https://danskfaglighed.dk/blind-date-med-en-bog-2/

Tre i en

1. Design et bogcover

Hvad kendetegner et godt bogcover? Lær,- og mal eller kreer digitalt.

2.Instagram

Udfyld din karakters seneste instagramopslag

3.Analyse T-shirt

Enkel lille kreativ tegneopgave

Du finder dem her https://danskfaglighed.dk/vare/tre-i-en-analysesjov/

Analysekort

54 kort med sp√łrgsm√•l til analyse af b√łger. https://danskfaglighed.dk/vare/analysekort/

Læsehastighedskort

Når man arbejder med læsning, kan man med fordel arbejde med læsehastighed. Her er læsehastighedskort med instruktion.

Læs mere om dem her: https://danskfaglighed.dk/laesehastighed/

Gode indspark

Som deltager i en gruppesamtale kan det m√•ske v√¶re sv√¶rt, vedblivende at finde gode sp√łrgsm√•l. Arket her er fyldt med “Gode indspark” ind i en bogsnak.

Dansklærer, Læsevejleder og Ordblindetestvejleder, som brænder for den faglige formidling af danskfaget.

3 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *