Læseklub anno 2020

Læselyst materialer

Læselyst er det nye sort!

Hvordan skaber vi den? Og hvordan fastholder vi den?

Jeg har arbejdet med begrebet i mange år både i normalklasser fra 1. – 7. klasse og i specialklasser. De seneste år har jeg tilmed haft et ugentligt hold af elever på et “Læselyst” hold, hvor vi i særdeleshed arbejder med netop læselyst!

For det er vigtigt! Ikke mindst på mellemtrinnet, hvor eleverne ikke længere læser for at lære at læse – men går over til at læse for at lære noget. Læsningen ændrer sig i Junioruniverset – og det kræver et særligt fokus. Jeg fortæller herom på forældremøderne på 4. årgang hvert år – det er så vigtigt at vi har forældrene med på banen som medspillere, de skal vide, hvad der er på spil, og de skal guides i, hvad de kan gøre for at bakke op, – for det vil de gerne.

Jeg arbejder med alle kneb på mit læselyst-hold.

Her er en flok mellemtrinselever, som har mistet gejsten og ikke altid kan forstå vigtigheden, af at vedblive med at læse, elever der har mistet evnen til at finde interessant litteratur og som faktisk synes læsning er KEDELIGT!

I mit lokale “Mælkebøtten” er bløde møbler, lænestole, læselamper, ny litteratur, slikpinde, tekande, læsekufferter, lækre bogkort og sjove materialer, anderledes boganmeldelser, læsespil og ro til fordybelse!

Jeg udvikler løbende nye materialer, som jeg tror, kan ramme den gruppe børn jeg møder der, men som også kan benyttes i klassesammenhæng, i læseklubber – ja, alle de steder, hvor der skal tales om bøger, analyseres, samtales, anmeldes og anbefales litteratur.

Du kan downloade mine opgaver/spil/huskelister og skabeloner som enkeltvise downloads eller købe dem samlet i mine 2 Læsepakker.

Læsepakke 1 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-1/

Læsepakke 2 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-2/

Bogormenes læsespil

Et lækkert spil som styrker elevernes læseforståelse og hjælper dem på vej ind i analysens verden.

Her er spilleregler, spilleplade og det særlige “Bogark” med spørgsmål til de læste bøger. Spillet kan benyttes på alle skønlitterære bøger og er målrettet mellemtrinnet.

Layoutet er lækkert og instruktionen er grundig. Print evt spillepladen i A3.

https://danskfaglighed.dk/vare/bogormenes-laesespil/

Tankelæseren

Tankelæseren er et oplæg og en aktivitet til skærpelse af inferensdannelse.

Vha. tankebobler skal eleven alene eller i gruppe være tankelæser for en karakter.

Der er 5 sider som tænkes trykt som hæfte – taleboblerne kan evt trykkes kun på en side, hvormed de kan klippes ud.

https://danskfaglighed.dk/vare/tankelaeseren/

Den mundtlige boganmeldelse

En tjekliste til forberedelse af den mundtlige boganmeldelse, lavet med stor inspiration fra et ark set hos en australsk underviser.

Kan benyttes som ophæng i klassen i A3 kombineret med en kopi til hver elev.

https://danskfaglighed.dk/vare/mundtlig-boganmeldelse-tjekliste/

Bookface

En god instruktion i fremstillingen af “Bookfaces” samt links til yderligere viden.

https://danskfaglighed.dk/vare/bookface/

6 trins analyse.

Et ark til en anderledes boganmeldelse med et kreativt islæt

https://danskfaglighed.dk/vare/6-trins-analyse/

Læselisten

En sjov lille bogliste med opfordring til læsning af 20 forskellige “bogtyper”

https://danskfaglighed.dk/vare/laeselisten/

Læs med betoning spil

Et sjovt spil, der handler om at læse højt fra ens bog med rette betoning. Pladen er fuld af billeder af sjove personligheder, terningen bestemmer hvem du skal læse som. https://danskfaglighed.dk/vare/laesespil/

Bogstander

En anderledes boganmeldelse, der kan bruges til en lille udstilling. https://danskfaglighed.dk/vare/bogstander/

Synsvinkel

Ophæng omhandlende 1., 2. og 3. persons fortæller, -“Hvordan kan du se, hvem der bærer brillerne i historien?” https://danskfaglighed.dk/vare/synsvinkel/

Fem fingre genfortælling

Husketavle til den gode genfortælling! https://danskfaglighed.dk/vare/fem-fingre-genfortaelling/

Læs&spin

Gruppeleg med fidgetspinner til analyse og samtale./https://danskfaglighed.dk/vare/laes-og-spin/

Blind date med en bog

Den skønneste bog-bytte øvelse!

Læs mere her: https://danskfaglighed.dk/blind-date-med-en-bog-2/

Tre i en

1. Design et bogcover

Hvad kendetegner et godt bogcover? Lær,- og mal eller kreer digitalt.

2.Instagram

Udfyld din karakters seneste instagramopslag

3.Analyse T-shirt

Enkel lille kreativ tegneopgave

Du finder dem her https://danskfaglighed.dk/vare/tre-i-en-analysesjov/

Analysekort

54 kort med spørgsmål til analyse af bøger. https://danskfaglighed.dk/vare/analysekort/

Læsehastighedskort

Når man arbejder med læsning, kan man med fordel arbejde med læsehastighed. Her er læsehastighedskort med instruktion.

Læs mere om dem her: https://danskfaglighed.dk/laesehastighed/

Gode indspark

Som deltager i en gruppesamtale kan det måske være svært, vedblivende at finde gode spørgsmål. Arket her er fyldt med “Gode indspark” ind i en bogsnak.

Dansklærer, Læsevejleder og Ordblindetestvejleder, som brænder for den faglige formidling af danskfaget.

3 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *