Læselyst

Læselyst

FN’s internationale læsedag markeres hvert år på den 8. september.

Her finder du ideer til dagen – allesammen ideer du kan bruge hele året rundt! Uanset om det er i den daglige undervsning, i PLC regi, i en læseklub eller bare med dine unger derhjemme.

Formålet er at skabe læselyst.

Du finder materialer til en læselog her https://danskfaglighed.dk/vare/laeselog-laesehullog/

Læselyst har længe været det nye sort!

Hvordan skaber vi den og hvordan fastholder vi den?

Vi ved, bogdroppere befinder sig på mellemtrinnet – det er her vi skal sætte ind. Læsningen ændrer sig i Junioruniverset, eleverne læser ikke længere for at lære at læse – men går over til at læse for at lære noget, og det kræver et særligt fokus.

Jeg fortæller herom på forældremøderne på 4. årgang hvert år – det er så vigtigt, at vi har forældrene med på banen som medspillere, de skal vide, hvad der er på spil, og de skal guides i, hvad de kan gøre for at bakke op, – for det vil de gerne.

Jeg har arbejdet med begrebet i mange år både i normalklasser fra 1. – 7. klasse og i specialklasser. 

De seneste 3 år har jeg desuden haft et “Læselyst” hold, hvor vi udelukkende arbejder med netop læselyst!

Jeg udvikler løbende konkrete materialer, som kan ramme den gruppe børn, jeg møder der, men som også kan benyttes i klassesammenhæng, i læseklubber – ja, alle de steder, hvor der skal tales om bøger, analyseres, samtales, anmeldes og anbefales litteratur.

Du kan købe dem som download i en samlet pakke her: https://danskfaglighed.dk/vare/laeselyst-pakken/

Den indeholder 78 sider med konkrete materialer – så er der garanteret blus på læselyst-flammen!!

Du kan også downloade mine opgaver/spil/huskelister og skabeloner som enkeltvise downloads eller købe nogle af dem i mine 2 Læsepakker.

Læsepakke 1 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-1/

Læsepakke 2 https://danskfaglighed.dk/vare/laesepakke-2/

Læsehastighedskort

Vi fik 50.000 kr af undervisningsministeriets “Pulje til understøttelse af læselyst i folkeskolen”. Vi søgte tema 2; Lystlæsning i fritiden understøttet af PLC (på mellemtrin og udskolingen). Så nu samler jeg ALLE mine mange ideer til en Læseklub – og håber, jeg får lov til at søsætte de tanker, jeg har tumlet med i flere år. Det kan blive ganske, ganske godt💪🏼📚📚 Jeg glæder mig!! Ideer har jeg nok af – og jeg skal nok få dem brugt📚💪🏼📚💪🏼

Jeg er så heldig, at jeg skal formøble pengene sammen med en skolebibliotekar. (JO – jeg ved godt det hedder PLC, som læsevejleder er jeg selv en del af PLC, og jeg synes, vi kan noget forskelligt og derfor slet ikke behøver have samme betegnelse. Skolebibliotekar lyder i mine ører af meget mere end PLC medarbejder!)

Vi er et godt team, læsevejlederen og skolebibliotekaren! Vi kan lige præcis de to forskellige sider af samme sag, der skal i spil – og vores onsdagsmøder er fyldt med energi!

Indtil videre har vi organiseringen rimeligt på plads og har besluttet, hvem vi vil favne og hvornår vi vil sætte skibet i søen. Skolebibliotekaren er dykket dybere ned i “Hvilke bøger skal vi bruge, hvem egner bøgerne sig til, hvor kan vi skaffe dem, kan vi få alle ønskerne opfyldt, hvordan får vi genrerne dækket ind” mens jeg dykker videre i “Hvilke materialer skal skabe læselysten, læseglæden, lysten til at dykke dybere ned i teksten, diskutere, fabulere, overveje egne holdninger til temaerne, finde temaerne, give lyst til MERE!”

Vi er sat lidt til vægs af coronaen – men vi udnytter tiden og ender garanteret ud med et fabelagtigt koncept!😉🥳

Vi ved, det bliver cool!

Vi har nemlig de 3 g’er med; gejst og glæde og guldstøv! 🌟

One Comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *