2019
At arbejde med trivsel fylder mere og mere af mit dansklærerliv.
Jeg er klasselærer, har altid været det, kunne ikke tænke mig, ikke at være det. Jeg vil allerhelst have det ben på min taburet. Jeg er på en skole, hvor det er kutyme, at dele klasselærerfunktionen mellem dansk- og matematiklæreren – og det er absolut at foretrække!
Jeg er velsignet med en makker, som ikke kan beskrives med ord og aldrig vil kunne erstattes af en anden. MEN!
Jeg bruger alt, alt for meget af min faglige dansktid på trivsel! Og jeg er helt og aldeles tilhænger af tanken om at uden trivsel, ingen læring. Og jeg kan godt lige at udtænke samarbejdsøvelser og samtale om problemer, så de kan blive lyst op og blive set.
Men aldrig i mine 23 år som lærer, har jeg brugt så meget krudt på trivselsdelen. Jeg har pt en 6. klasse på 29 elever med en del børn, der kræver en stor lygte…
Vi har;
Arbejdet med identitet, mundtligt, på skrift, alene, i gruppe.
Arbejdet med cases om mobning, mistrivsel, udelukkelse fra flokken.
Haft ugentlige seancer med spillet “Kort og godt” fra specialpædagogisk forlag (anbefalelsesværdigt! Jeg tager billeder af udsagnene og benytter dem til skole/hjem samtalerne. God konkret måde at samtale om barnets rolle i klassen.
Inspireret af https://www.ann-berit.dk/ arbejdet med “Ordet er frit”. Det er en fin organiseret måde at få lys på en problematik uden ordpåkastelse, som bare laver sorte huller – men det er tidskrævende!
Arbejdet med romanen “Selfie Simon” kombineret med filmen for at samtale om grænser, venskab og drengestereger. Se mere under Undervisningsforløb.
Har evalueret ugens gang individuelt med elevdagbog og i plenum vha en synlig tavle
Indført at mobiltelefonen skal afleveres om morgenen, hvor den låses inde og udleveres ved endt skoledag. Det har skånet eleverne for billeddeling i skoletiden, snapskænderier og Tiktok seancer. Det har helt sikkert afledt, at vi ikke har så mange henvendelser fra elever og forældre om mobilmobning. Det foregår udenfor skoletiden og må derfor i højere grad håndteres af forældre.
Haft faste læringsmakkere, som teamet indgik aftale om galdt i ALLE fag. Det gav tryghed, skabte nye venskaber og hjalp timelærerne med kun få timer i klassen, så de slap for dårlige makkerskaber grundet ringe kendskab til eleverne.
Haft 3 elever siddende i båse – afskærmet fra de andre, så de ikke blev afledt/afledte andre.
Indrettet klassen med borde, der vender i flere retninger og i forskellige grupperinger.
Holdt ekstra forældremøder og skrevet et utal af beskeder hjem til forældre, indraget ledelse, pædagogisk rådgivning, psykologer m.fl.
Haft et utal af PYT knapper hængende – en mor til en elev i klassen hæklede sågar en til klassen!
NU er vi løbet tår for ideer. Den her klasse er multikompleks. Det har kostet max på min egen trivselskonto og især på min faglige indsats.
MEN det har udbygget mit repertoire af trivselsmateriale.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget!
Jeg har samlet alle mine trivselslege i et fint chartek – jeg er en soccer for kontorartikler – og særligt dem der kan hjælpe med at organisere ting, Jeg vil lægge et billede og nogle links ind senere.
Men hvad gør I, i sådan en situation?