Danskfagets glæder

Skriftlighed

På mit skema står der “Skriftlighed” hver onsdag. Det kan være mange forskellige ting; deres arbejdsmappe eller en kopiopgave – det kan være i hånden eller på computer.

Jeg har til tider haft megen fokus på læsedelen og glemt skriftligheden lidt. Det vil jeg råde bod på i år ved at have det fast på skemaet.

Jeg er et computermenneske – og bruger virkelig mange apps, onlineprogrammer og lægger alle opgaver på Classroom. Jeg prøver at have eleverne med ordblindhed med i min planlægning hver gang – så det er vigtigt for mig, at mine elever kan bruge en computer og kender dens forskellige funktioner. Det skal trænes! Uanset om man bruger IT-kompenserende hjælpemidler eller ej! Vi øver tifingersystem på skrivhurtigt.dk og man skal kunne sit unilogin, når man er min elev.

Jeg har lavet flere ark til brug ved skrivningens kunst.

Bl.a. et ark med titlen “Skriv løs” som du finder her https://danskfaglighed.dk/vare/skriv-i-august/

Et lille terningespil som igangsætter af fantasien ved historieskrivning https://danskfaglighed.dk/vare/slaa-en-historie/

Historiestarters

Olie til fantasi-motoren! Mange elever har svært ved at finde på – at tænde for fantasien på kommando. Til dem har jeg lavet nogle “Historiestarters”. Det er 54 kort med billede og startsætning, som eleven enten selv kan vælge mellem eller man kan dele dem ud, så det er en mere bunden opgave, – eller man kan have fokus på netop skrivningen og sige, der er et til hver dag/mandag….

De ligger her https://danskfaglighed.dk/vare/historie-starters/

De findes også i en jule-udgave – dem finder du under https://danskfaglighed.dk/jul/

Dansklærer, Læsevejleder og Ordblindetestvejleder som brænder for den faglige formidling af danskfaget.

Leave a Reply