Danskfagets glæder

Udskolingen

Der er efterspurgt forløb til udskolingen.

Her er et lille overblik over, hvad Danskfaglighed kan tilbyde til netop udskolingseleverne.

4 litteraturforløb til nye romaner, der alle er anbefalelsesværdige, med materiale, der understøtter både før, under og efterlæsningen og opgaver, der er tekstnære og aktuelle. Opgaver, der griber fat og udbreder emner og problemstillinger, som romanen introducerer.

 “Det år sjæle slår smut”, af Jesper Wung-Sung er en stjernebog, som uden tvivl bli’r en klassiker på udskolingens litteraturliste.

Forløbet består af 29 sider, der byder på overskrifter som;

  • Mødet mellem bog og læser
  • Dannelse kvalificerer ikke til noget
  • En efterskole, en far og en mor…
  • Jonathan
  • Efterskolens sære typer
  • Sang og musik
  • Jesper Wung-Sung citater
  • Enig eller uenig – gruppeøvelse
  • Reflekterende tekst
  • Hurtigskrivning
  • 2 ekstraopgaver – eller til brug ved differentiering

I bogen møder vi Jonathan Møller, en talentfuld fodboldspiller, i starten af skæbneåret på efterskolen Ruvinge. Bogen følger ham i mødet med kærligheden, hemmeligheder, sammenhold, narkogæld, musik, kunst, venskab, familie – og den deraf følgende identitetsskabelse.

Du finder forløbet her: https://danskfaglighed.dk/vare/det-aar-sjaele-slaar-smut/

´

Happy Happy af Mette Vedsø er en roman, der er svær at komme udenom, når årsplanen til dansk i overbygningen skal udarbejdes.

Der er udarbejdet et litteraturforløb på 40 sider.

Forløbet er inddelt i før- mens- efterlæsning, og der arbejdes med titel samt forsidens elementer, klassesamfund, kronik, komposition, prosatekst, diagram, reflekterende og debatterende tekster, collage og meget mere.

Forløbet er gennemarbejdet, afprøvet og sat op i et lækkert og indbydende layout.

Et gennemarbejdet litteraturforløb på 26 sider med både individuelle-, fælles- og gruppeopgaver.

Der arbejdes med før-. mens-, efteropgaver og forløbet byder eleverne ind i alle romanens facetter.

Det er udført i et lækkert layout, er klar til brug og kræver ingen forberedelse.

Du finder forløbet her: https://danskfaglighed.dk/vare/happy-happy/

“Når hjertet er en elpisker” af Mette Vedsø er en hjertevarm og filmisk roman om fire forskellige mennesker i en trappeopgang. Midt i 1. g. falder Pi om midt i engelsktimen. Hun har længe følt sig utilpas og presset og sygemeldes med angst. Hendes forældre er forstående og overbeviste om, at hun snart skal komme tilbage igen, og gymnasievennerne sender søde beskeder med ønsker om god bedring.

Pi selv har svært ved at mærke noget som helst, men et møde med den udviklingshæmmede pige, Vicky, åbner op livsanskuelser.

Et gennemarbejdet litteraturforløb på 26 sider med både individuelle-, fælles- og gruppeopgaver.

Der arbejdes med før-. mens-, efteropgaver og forløbet byder eleverne ind i alle romanens facetter.

Det er udført i et lækkert layout, er klar til brug og kræver ingen forberedelse.

Du finder forløbet her: https://danskfaglighed.dk/vare/naar-hjertet-er-en-elpisker/

Byttedyr af Lise Villadsen

Bogen er et langt tilbageblik med glimt og reflektioner fra nutiden.I lydbogen bliver stemningen slået an fra første minut… med underlægningsmusik der understøtter genren – thriller.Wilma skal et år til USA for at gå i skole. Mord og forsvundne piger ender med at blive omdrejningspunktet og alt opslugende for Wilma.

Bogen er skrevet med så megen fremdrift, at den er svær at lægge fra sig.

Wilma gør alt for at være en objektiv fortæller og fortælle sandheden – for kun sådan kan sandheden komme frem. Men kan en jeg-fortæller nogensinde være andet end subjektiv?

Hvem er byttedyr? Hvem er rovdyr?

Forløbet er på 38 sider inddelt i før-under-efterlæsning med overskrifter som Rammefortælling, Flash-back, Set up og pay off, Retraumatisering – med tekst af Foreningen Spor, Den (u-)troværdige fortæller, Byttedyr/rovdyr , Nyhedsartiklen

Der er kreative opgaver, udfordringsopgaver og et toplækkert design.

Fordybelsesområder/temaer som romanen evt. kunne høre ind under: 

Når livet gør ondt – Barndom – Ondskab – Man gjorde et barn fortræd

Sandheden (skal frem)

Du finder forløbet her: https://danskfaglighed.dk/vare/byttedyr-af-lise-villadsen/

”Læseforståelse handler om at uddrage og skabe mening ved at undersøge og interagere med en skreven tekst” (Bråten, 2008)

Her er 16 ark med læseforståelsesopgaver til overbygningen – ca. 12-15 år.

Eleverne præsenteres for forskellige teksttyper og identificerbare emner.

Emnerne der indgår er:

  • Konfirmation
  • Gambling/ skema
  • Instagram/ #udenfilter
  • Cutting/ brevkasse
  • SoMe/ ansøgning
  • McDonalds/ opskrift
  • Kropspleje/ reklame
  • Instruktionslæsning og skrivning

Siderne hænger sammen 2 og 2, hvor side 1 er præsentation/ teksttype og side 2 er opgaven.

Siderne kan samles i et hæfte eller lamineres med teksttypen på forsiden og opgavearket på bagsiden.

De kan dermed benyttes som “værksteder”og genbruges af alle elever.

Der responderes ikke på arket, men i et hæfte eller digitalt.

Du finder forløbet her: https://danskfaglighed.dk/vare/laes-og-forstaa-12-15-aar/

Semantik – ordforråd

Rundt om ordet er en ordforrådsleg, der kan leges fra 6. – 9. klasse.

Her er 4 sider med forklaring, 16 “ordbogskort” og en ordliste.

Du finder det her: https://danskfaglighed.dk/vare/rundt-om-ordet/

Ordforråd

En ugentlig gentagelse, som både jeg og ungerne er glade for, er Ugens ord.

Hvert år tilføjer Det Danske Sprog- og Litteraturselskab en række nye ord og ordbetydninger til Den Danske Ordbog. Dem tjekker jeg altid ud og benytter i min undervisning. Jeg synes, det er sjovt at se, hvilke ord, de vælger at tage med – ofte er der ord iblandt, som jeg troede var der allerede! Og hvert år lærer jeg nye ord – nogle glemmer jeg og andre er sjove at lege med i ens sætninger.

Jeg bruger ordene på flere måder, men “Ugens ord” er en oplagt måde, at få nogle nye eller kendte ord ind i ungernes ordforråd. Det er en ugentlig aktivitet, hvor jeg hænger et nyt ord op i klassen hver uge. Eleverne skal nu starte med, at undersøge, hvad ordet betyder. Derefter laver jeg forskellige små-aktiviteter; der samtales om ordets oprindelse, ordets berettigelse, hvem kendte betydningen inden de googlede, (man kan evt. lade eleverne gætte inden), dan en sætning med ordet, lav en sjov quiz med “2 falske og en korrekt” inden de googler, stav ordet osv.

Jeg har lavet 4 forskellige udgaver med de nye ord, som jeg synes er sjove, underfundige eller lærerige og har skrevet dem ind på farverige baggrunde – og lavet et nyt ophæng, som skal printes i A3, som du kan have hængende som fast baggrund. 

De finder 4 forskellige udgaver her: https://danskfaglighed.dk/ugens-ord-2/

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.