Besættelse og modstand – Et undervisningsforløb om Hvidstengruppen og 2. verdenskrig

50,00 inkl. moms

Undervisningsforløb til 8.–9. klasse, hvor eleverne arbejder med Hvidstengruppen, besættelsen 1940–45 og de etiske dilemmaer i krigstid.
Forløbet kombinerer dansk og historie og tager afsæt i spillefilmen Hvidsten Gruppen, autentiske kilder og skriveopgaver, der skaber indsigt i mod, valg og frihed.

Beskrivelse

Hvad gør man, når ens land bliver besat?
Går man i modstand – selvom regeringen siger “Hold jer i ro”?
Er man villig til at risikere alt?

I dette undervisningsforløb arbejder eleverne med besættelsen 1940–45, modstandskampen og de dilemmaer, danskerne stod i under 2. verdenskrig.
Forløbet tager udgangspunkt i Hvidstengruppen, den jyske modstandsbevægelse, og spillefilmen Hvidsten Gruppen, som giver eleverne mulighed for at opleve historien gennem virkelige mennesker og valg.

Eleverne undersøger:

  • Invasionen den 9. april 1940

  • Samarbejdspolitikken og hverdagslivet under besættelsen

  • Modstandsbevægelsen og de illegale blade

  • Propaganda, civil ulydighed og moral

  • De svære valg mellem familie, frygt og frihed

Undervejs skriver eleverne dagbog som Gudrun Fiil, analyserer Tulles brev til Werner Best, fortolker Niels Fiils afskedsbrev og skaber egne besættelsesdigte.
De debatterer etik og ansvar gennem debatkort, cases og dilemmaøvelser og arbejder både analytisk og kreativt med sprog, film og historie.

Forløbet er tværfagligt i dansk og historie og udviklet til udskolingen.
Det kan gennemføres på 2–4 uger og er fuldt differentieret med ordbank, sætningstartere og tydelige opgaveformater.

Målet er ikke kun at kunne årstal og begreber – men at forstå mennesker, mod og valg i en tid, hvor frihed ikke var en selvfølge.


📦 Indeholder

  • 25 sider klar-til-print PDF-materiale

  • Historiske kilder (tekster, breve, flyveblade)

  • Elevark, opgaver, cases og debatkort

  • Lærervejledning og ordbank

  • Inspirationsforslag og differentiering


🎯 Fag og mål

Dansk og historie – 8.–9. klasse
Eleven kan analysere, fortolke, perspektivere og argumentere ud fra historiske kilder og fiktive fremstillinger.
Der arbejdes med historisk empati, etik, argumentation og skriftlig fremstilling.


🕯️ Brug forløbet til

• temauger om besættelsen
• film- og litteraturarbejde i dansk
• historiske forløb om 2. verdenskrig
• arbejdet med værdier, valg og ansvar


📚 Udviklet af

Danskfaglighed – Birgitte Lund Thomsen & Louise Tronhjem Blankholm

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Besættelse og modstand – Et undervisningsforløb om Hvidstengruppen og 2. verdenskrig”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.

Du kunne også være interesseret i…