Beskrivelse
Et litteraturforløb til den første bog i serien om ‘Børnene fra Sølvgade’, som er første bind i Renée Toft Simonsens sjove og hjertevarme fortælling om fire børn, der bor alene i en lejlighed. Deres mor er forsvundet på mystisk vis, og sammen skal Tristan, Katinka, Kirk og Petra finde ud af, hvordan de får hverdagen til at fungere i et hjem helt uden regler.
Skal man egentlig lave lektier, og er det virkelig nødvendigt at børste sine tænder? Spørgsmålene står på række, når der ikke er nogle forældre til at styre showet, men der går ikke længe før, at spørgsmålene vokser sig endnu større.
For hvordan undgår børnene fra Sølvgade at komme på børnehjem og blive splittet fra hinanden?
Venskaber, fællesskab, familiekonstellationer og en mandlig hushjælp kaldet miss Nelly er alle elementer i den hjertevarme og vedkommende bogserie, som også er blevet filmatiseret. Det er Renée Toft Simonsen selv, der har skrevet manuskriptet.
Forløbet her er målrettet elever på 3. – 5. klassetrin.
Det er opbygget med før- mens- efterlæsningsopgaver som markeret på arkene.
Der er sider med refleksionsoplæg til læreren, hvortil der er tilknyttet følgespørgsmål og/eller samtalekort.
Der er konkrete opgaver, der arbejder med læs og forstå om forfatteren, ordforrådstilegnelse, styrker/ personkarakteristik og genrelære om brevet.
Der er kreative opgaver omkring en flaskepost og Petra-vinger, der er et forslag til en leg og en gruppeøvelse omkring styrkekort.
Siderne kan benyttes i det omfang og i den rækkefølge,
du finder det passende til din klasse og indenfor den tidsramme, du har valgt at benytte til forløbet med bogen.
Forløbet er udarbejdet for Politikens forlag
af Danskfaglighed.
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.