Beskrivelse
25 læringsopgaver er designet til at støtte elever på mellemtrinnet i arbejdet med romanlæsning. Disse grafisk flotte, gennemarbejdede og lærerige opgaver kan bruges både som værksteder/stationsundervisning eller som et samlet hæfte til eleverne. Opgaverne er ideelle som “efter”-opgaver, der styrker elevernes forståelse af teksten og giver dem mulighed for at dykke dybere ned i indholdet.
Opgavebeskrivelse:
- 25 opgaver målrettet elever på mellemtrinnet, der arbejder med romaner både i fællesskab og individuelt.
- Opgaverne kan bruges efter læsning, men flere af dem kan også laves mens der læses, hvilket gør dem fleksible til forskellige undervisningsmetoder.
- Stationsundervisning: Brug opgaverne som værksteder/stationer, der giver eleverne mulighed for at arbejde med forskellige aspekter af teksten, som karakteranalyse, temaer, og forfatterens budskab.
- Valgfri opgaveudvælgelse: Læreren kan vælge de opgaver, der bedst egner sig til elevernes behov og niveau, og tilpasse opgaverne til enten mens- eller efterlæsning.
Fordele ved opgaverne:
- Øger elevernes tekstforståelse og kreative tænkning gennem varierende opgaver.
- Fremmer både individuel refleksion og gruppebaseret samarbejde i klassen.
- Designet til at styrke elevernes læsning, skriftlige færdigheder og kritiske tænkning.
- Velegnet til både differenteret undervisning og prøveforberedelse.
Læringsmål:
- Dybdegående forståelse af teksten og dens elementer.
- Udvikling af analytiske færdigheder gennem opgaver som karakteranalyse, temaudforskning og opgaveskrivning.
- Forbedring af elevernes skriftlige færdigheder og kommunikative evner.
Der medfølger desuden et skema til udlevering eller ophængning i klassen, hvor eleverne kan krydse af, hvilke værksteder de har gennemført.
Til læreren er der; udførlig forklaring om organisering, facitliste, værkstedsoversigt, skema til afkrydsning og forslag til didaktikken.
Til eleverne er der links med instruktionsvideoer og 25 lækre, sjove, kreative, lærerige og spændende opgaver – lige til at gå til!
Opgaveoversigt:
- Den varme stol
- Tegn et kort
- Ordspind
- Resume – Wevideo
- Haikudigt
- Brev til mor
- Ordklassesortering
- De to dale
- Skab ord
- Bianca
- Blomst
- Personkarakteristik
- Dagbog
- Komposition
- Nier’ diamant
- krydsord
- Bogtrailer Viden om Katla
- Doodl Katla
- Lav din egen Katla
- Nekrolog
- Nyt kapitel
- Slut eller – filosofiske debat-spørgsmål
- Nangijala
Jeg ynder, at printe alle opgaverne i A3, laminere demog fordele dem rundt i klassen, for herefter at lade eleverne vælge frit, hvilke opgaver de vil arbejde med.
Dermed kan forløbet strække sig over mange lektioner, og man kan som elev veksle mellem de kreative og de skriftlige opgaver, individuel/makker osv.
Opgave 1 er en fælles klasseoplevelse – men kan også laves i grupper, hvis der er god styring.
Køb dem som enkeltlærer og brug dem i din egen klasse, som PLC, univers eller årgang.
Forløbet kan med fordel kombineres med forløbet
“Biografien som genre – i Astrids store fodspor”
som ligger her https://danskfaglighed.dk/vare/astrid-lindgren-biografien-som-genre/
34 sider om Astrid Lindgrens liv og biografien som genre
Her er kreative opgaver, skriftlige opgaver,
svensk-dansk, citater, persongalleri, stamtræ
og et oplæg til at skrive en selvbiografi.
Forløbet kan også kombineres med de
“22 forskellige Astrid Lindgren værksteder”
som ligger her https://danskfaglighed.dk/vare/astrid-lindgren-vaerksteder/
Du får her 22 forskellige værksteder til 3. – 6. klasse som alle er klar til brug.
Til læreren er der; udførlig forklaring om materialer og organisering, facitliste, værkstedsoversigt, skema til afkrydsning og forslag til didaktikken.
Til eleverne er der links med instruktionsvideoer og 22 lækre, sjove, kreative, lærerige og spændende opgaver – lige til at gå til!
Der arbejdes bl.a. med analyse, anmeldelse, slideshow, Sverige, Bog Bento, anslag, teater, bogmærker, netsøgning, Prezi, forfatterskabet, argumenterende tekster, ordklasser, læseforståelse, citater, interview, kryds og tværs, origami, indsætningsdiktat mm.
Køb dem som enkeltlærer og brug dem i din egen klasse, som PLC, univers eller årgang.
Og er du til endnu mere Astrid Lindgren,
ligger der også et forløb til
“Alle vi børn i Bulderby”
på https://danskfaglighed.dk/vare/alle-vi-boern-i-bulderby/
Et litteraturforløb på 24 sider med spørgsmål til teksten, sandt/falsk, ordforrådsarbejde og refleksion.
Velegnet til slut indskoling-start mellemtrin.
Flot og lækkert layout!
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.