Beskrivelse
Dette forløb tager udgangspunkt i den grafiske roman LIV af Morten Dürr og Lars Horneman, som er en science fiction fortælling med temaer om teknologi, identitet og klimakrise.
Bogen følger pigen Felicia, der får en hjernechip for at forbedre sin hukommelse, men oplever uventede konsekvenser.
Forløbet er struktureret i tre faser:
1.Før læsningen Introduktion til forfatterne og deres tidligere værker (Zenobia og Ivalu). Forberedelse på bogens temaer: sci-fi, teknologiens rolle i samfundet, klimakrise og familierelationer. Refleksion over relevante begreber, som hjernechip, identitet og samfundsudvikling.
2.Under læsningen Løbende tekstnære opgaver, hvor eleverne analyserer billeder, symbolik og sprogbrug. Diskussioner om hovedpersonen Felicia, hendes udvikling og samfundskritiske problemstillinger i bogen. Arbejde med sci-fi-genren, herunder begrebet novum (den teknologiske eller samfundsmæssige nyskabelse, der driver historien frem).
3.Efter læsningen Fortolkning af bogens budskaber, bl.a. i forhold til klima og teknologiens indflydelse på individ og samfund. Kreative opgaver: at skrive en fremtidsfortælling, lave en diskussion om AI’s rolle, eller skabe en visuel fortolkning af bogen. Samfundsrelevante debatøvelser om ansvar for klimakrisen, AI’s etiske dilemmaer og menneskets forhold til teknologi.
Forhåndsviden: Det er en fordel, hvis eleverne har kendskab til: Grundlæggende litterær analyse, herunder billedsprog og symbolik. Science fiction-genren og dens typiske træk. Basale samfundsdebatter om teknologi, klima og etik.
Forløbet lægger op til refleksion og engagement i nutidige problemstillinger, samtidig med at eleverne arbejder analytisk og kreativt med litteraturen.




Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.