Beskrivelse
Sproglig opmærksomhed er en samlende betegnelse for forskellige grader af bevidsthed om sprogets formside og brug. At læse og forstå en tekst er andet og mere end blot at læse den.
”Læseforståelse handler om at uddrage og skabe mening ved at undersøge og interagere med en skreven tekst” (Bråten, 2008)
Eleverne skal reflektere over sproget gennem forskellige opgaver og aktiviteter, der får dem til at opdage sproglige fænomener, danne hypoteser om hvordan sproget fungerer, og anvende deres sproglige viden i praksis.
De følgende sider indeholder 7 forskellige aktiviteter/opgaver af meget forskellig karakter.
Der er sider til læreren og sider til eleverne, gode instruktioner, eksempeltekster og ofte flere forslag til brugen.
Der er individuelle – og gruppeopgaver.
Brug dem som et break i timen, en bevægelsesaktivitet, en ugentlig time med fokus på sproget – eller som en del af et et større forløb.
Mulighederne er mange!
God fornøjelse!
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.