Beskrivelse
At arbejde med elevernes ordforråd er helt centralt i undervisningen – uanset fag. Et rigt og nuanceret ordforråd giver eleverne bedre muligheder for at udtrykke sig præcist, forstå tekster dybere og tænke mere reflekteret. Ord er nemlig ikke bare noget, vi bruger – de former den måde, vi opfatter verden på.
Når elever har et begrænset ordforråd, bliver det sværere for dem at forstå faglige tekster, stille spørgsmål, forklare deres tanker eller deltage aktivt i samtaler. Det kan føre til faglige og sociale udfordringer, som let vokser, hvis ikke der bliver grebet ind.
Derfor er det vigtigt, at man som lærer arbejder bevidst med ord – både i hverdagens samtaler, i tekstarbejde og i alle faglige emner. Det handler ikke kun om at lære “flere ord”, men også om at forstå dem i sammenhænge, kunne bruge dem aktivt og koble dem til egne erfaringer.
Små greb i hverdagen kan gøre en stor forskel: at fremhæve centrale ord i en tekst, lave små samtaleøvelser, lege med synonymer, eller lade eleverne forklare begreber for hinanden. Det styrker ikke bare deres sprog – det styrker deres selvtillid og deltagelse i undervisningen.
Du får her 8 ark.
To forskellige sæt øvelser til den differentierede undervisning i ordkendskab.
To forskellige ark med terninger som skal klippes, foldes og limes sammen for at blive til ordkendskabsterninger.
Der medfølger ligeledes to forskellige ark med skriftlige øvelser. – som en differentieringsmulighed.
Øvelserne kan udføres alene, med makker eller i en gruppe.
De 4 lister, som også følger med, med ordlister, er målrettet 4. – 7. klasse, – men da der udelukkende er angivet tal på arkene, kan listerne benyttes til præcis det klassetrin, du vurderer gavner dine elever bedst.
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.