Beskrivelse
Hvordan føles det at være en del af et fællesskab – og hvad sker der, når man ikke længere er det?
I Jonas Kleinschmidts roman Spillets regler følger vi en 8. klasse, hvor sammenholdet knager, og grænsen mellem sjov og mobning bliver uskarp.
Romanen rammer præcist den følelse, mange unge kender, men helst vil glemme: at blive holdt udenfor – eller selv være den, der holder nogen ude.
Forløbet giver eleverne mulighed for at spejle sig i fortællingen og sætte ord på de svære sider af ungdomslivet: loyalitet, frygt, venskab og ansvar.
Eleverne arbejder både analytisk og kreativt, og forløbet skaber rum for ærlige samtaler om sociale spilleregler og den magt, der kan ligge i et fællesskab.
Forløbet indeholder
• introduktion og læsevejledning
• kapitelopgaver med fokus på sprog, miljø og personkarakteristik
• refleksions- og debatspørgsmål om fællesskab og identitet
• kreative skriveøvelser – fx “Skriv en ny regel for fællesskabet”
• debatkort og små rollespil til klassesamtale
• lærervejledning og facit
Materialet kan bruges i både dansk- og klassens tid og giver læreren konkrete redskaber til at arbejde med empati, medansvar og sociale dynamikker i klassen.
Forløbet lægger op til samtaler, hvor eleverne får sat ord på, hvordan de selv ønsker, at fællesskabet i deres klasse skal være.
Fakta
Klassetrin: 7.–9. klasse
Fag: Dansk
Omfang: ca. 8–10 lektioner
Lix: ca. 30
Genre: realistisk ungdomsroman




Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.