Ternet Ninja – et filmforløb

50,00kr. inkl. moms

Kategori:

Beskrivelse

Undervisningsforløb til “Ternet Ninja” – Filmforløb til Udskolingen

Dette undervisningsforløb er designet til udskolingen og omhandler filmen Ternet Ninja. For at kunne besvare opgaverne, skal eleverne have set filmen, hvilket giver dem en praktisk og engagerende måde at analysere både filmens indhold og filmtekniske virkemidler på.

Opgaverne i forløbet
Forløbet indeholder en række spændende og udfordrende opgaver, som både kan besvares i hæftet (hvor eleverne skal bruge lim og saks) og på papir eller i et dokument på computeren. Dette giver fleksibilitet i undervisningen og mulighed for at tilpasse opgaverne efter elevernes behov. De følgende opgaver er inkluderet i forløbet:

  1. Hvad for en and?
    En opgave omhandlende Anders Matthesen.
  2. Hvem?
    Eleverne skal analysere og beskrive de centrale karakterer i filmen og deres udvikling gennem historien.
  3. Dine karakterer
    Denne opgave fokuserer på karakteranalyse, hvor eleverne dykker ned i karakterernes motiv, handlinger og relationer.
  4. Humor
    Hvordan bruges humor i Ternet Ninja, og hvilken funktion har den i forhold til filmens budskaber?
  5. Tabu
    Eleverne skal undersøge de tabu-emner, filmen berører, og diskutere, hvordan disse temaer håndteres.
  6. Sprog
    En analyse af sproget i filmen, herunder valg af ord og dialogens betydning for karakterudvikling og filmens tone.
  7. Filmtekniske virkemidler
    Hvordan bruger filmen filmtekniske virkemidler som kameravinkler, klipning og lyd til at understøtte fortællingen?
  8. Beskæring
    Eleverne skal undersøge, hvordan beskæring i filmen bruges til at skabe fokus og understøtte handlingen.
  9. Perspektiv
    En opgave, der ser på filmens brug af perspektiv og synsvinkel, og hvordan det påvirker publikums forståelse af historien.
  10. Anslaget
    Hvordan bliver filmens begyndelse brugt til at sætte tonen og skabe interesse for handlingen?
  11. Alle de andre…
    Eleverne skal analysere birollerne og deres betydning for filmens samlede fortælling.
  12. Berettermodellen
    Eleverne anvender berettermodellen til at analysere filmens opbygning og plotstruktur.
  13. Filmplakat
    Eleverne skal designe en filmplakat, der fanger essensen af Ternet Ninja og anvender visuelle virkemidler til at fremme filmens budskab.
  14. Ekstra
    En afsluttende opgave, hvor eleverne får mulighed for at arbejde med et kreativt element, som f.eks. en alternativ slutning eller en alternativ fortolkning af filmens temaer.

Undervisningsforløbets fordele
Dette forløb er velegnet til at fremme elevernes analytiske og kreative færdigheder, samtidig med at det giver dem mulighed for at arbejde med både praktiske og teoretiske opgaver. Filmens indhold og humoristiske tilgang gør den perfekt til at engagere eleverne i en diskussion om aktuelle emner som venskab, mobning og samfundsmæssige normer.

Sådan bruges forløbet i klassen
Forløbet kan bruges som en del af et filmrelateret emneforløb, som f.eks. en filmuge eller som en del af et dansk- eller mediefag. Eleverne kan arbejde individuelt eller i grupper afhængigt af opgaven, og læreren kan vælge at kombinere opgaverne med diskussioner i klassen for at fremme elevernes refleksion og kritiske tænkning.

Sørg for at have filmen Ternet Ninja tilgængelig for eleverne, da den er central for opgaveløsningen. Opgaverne er alsidige og tilpasser sig elevernes forskellige læringsstile og behov.

Forløbet er udarbejdet af

Christina Rasmussen og Birgitte Lund Thomsen

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Ternet Ninja – et filmforløb”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.

Du kunne også være interesseret i…