Arbejdet med ordblinde

Under min læreruddannelse – for 25 år siden – lærte jeg meget lidt om ordblindhed/dysleksi. Det interesserede mig ikke, det lød svært og indviklet, og det var absolut ikke en del af det, der trickede mig til at blive dansklærer!

I min hverdag, de næste 18 år, mødte jeg mange ordblinde, særligt i min tid i specialklasserne, men jeg overlod det de kyndige kolleger i specialcentret at teste dem, modtog deres vejledning – men gik ikke i dybden med at udforske, hvad det EGENTLIG var at være ordblind, og hvad jeg kunne gøre for at hjælpe eleverne specifikt på dette område. IT var stadig nogle store klodskasser i et rum langt væk, og trivslen var i højsædet fremfor læringen. Jeg vidste ikke nok, til at se sammenhængen.

Under min læsevejlederuddannelse lærte jeg mere om dysleksi, hvad det er, hvad årsagen kan være samt hvilke materialer, der er brugbare for at støtte eleverne.

MEN; det tændte fortsat ikke en ild i mig – end ikke en glød!

I 2015 kom så Ordblindetesten fra Undervisningsministeriet, jeg var med til de første oplæg om testen af Trine Nobelius, – og hun fik tændt en glød! Hun var inspirerende, klar i spyttet, lærerig og en dygtig formidler af et svært stof!

Som læsevejleder blev jeg nu pålagt af min leder at tage ordblindetesten under min læsevejlederkappe, kommunens læsekonsulent dannede et Ordblindetestvejledernetværk (- hvor vi går til ordblindetestvejledernetværksmøder 😉 laaaaangt ord) og sparrer, bliver opdateret og frustreres sammen.

Jeg valgte at starte JUNIT op på mellemtrinnet – og så tog mit engagement fart.

JUNIT er en klub for de særligt indviede – de elever, der er testet røde i ordblindetesten fra 3. – 6. årgang.

Vi mødes i Mælkebøtten hver fredag og har en rigtig hyggelig, lærerig, sjov og åbenhjertig time sammen. Jeg forsøger at lære dem noget nyt hver gang – et lille trick til deres mobiltelefon, en optimering af deres brug af IT kompenserende værktøjer, en ny strategi, en måde at håndtere at deres lærer har glemt at scanne deres kopi ind (det sker også for undertegnede…) eller en ny app, der er kommet på markedet.

Vi ser videoer om kendte mennesker, der fortæller om at være ordblind, vi deler de udfordringer hverdagen bringer; blandt kammerater, i vikartimen, derhjemme eller på fritidsjobbet.

Vi hjælper hinanden og sparrer om IT problemer. Vi downloader bøger fra Nota og benytter dets værktøjer. Vi planlægger A-teams nye tiltag (læs om A-team længere nede) OG vi drikker the og spiser kage!

Livet som ordblind er fyldt med udfordringer – JUNIT er et trygt helle fra disse!

A-Team

Jeg startede A-Team i Junioruniverset – og så blev flammen tændt! Samværet med eleverne, der så gerne vil være som alle andre, mødet med deres forældre, som er bekymrede for deres børns læring, sparringen med kollegerne, om de udfordringer de møder i hverdagen, – her kunne jeg hjælpe!

A-team står for AppWriter-team, hvert år ansættes et nyt team og alle ordblinde kan ansøge, – jeg vælger 4-6 elever, de skal være IT-kyndige og empatiske og hjælpe i hverdagen, hvis teknikken driller. De har lov til at forlade undervisningen for at assistere i andre klasser. 

A-team skal være skarpe på AppWriter og kan afholde småkurser og være sparring for de elever, som ikke er i Fit, men som har brug for at benytte AppWriter (tosprogede, læsesvage, …)

A-team holder månedlige sparringsmøder med mig, hvor der samles op på opgaver og aftaler, samt snakkes indhold. De kan evt. producere korte videovejledninger til de programmer der anvendes, som elever, personale og forældre kan hente støtte i. 

Jeg synes, det er et virkelig givende felt! Der er så stort behov for fokus på disse elever – man ved ikke præcis, hvor mange ordblinde der er i Danmark. Men man regner med, at omkring 7 % af den danske befolkning har læsevanskeligheder ifølge Nota. Det er mange!

De har det svært i skolen – men med få hjælpemidler kan de få det så meget nemmere!

Med inklusionen og de store klassekvotienter er det svært at nå dem i fagtimerne – derfor er FIT så fantastisk!

Jeg afholder “Ordcafe” for forældrene til eleverne med ordblindhed. Det er virkelig en aften med god energi!! A-team er med på sidelinjen som hjælpere og forældrene er på skolebænken. Det kan du læse mere om her https://danskfaglighed.dk/foraeldre/

Sådan en aften går jeg hjem med hjertet fyldt af arbejdsglæde!