Læselyst

Læs og forstå

På mellemtrinnet ændrer læsningen karakter.

Det går fra at læse for at lære at læse, til at læse for at lære.

Det skal trænes og læres! Men på en vedkommende og sjov måde, tak.

”Læseforståelse handler om at uddrage og skabe mening ved at undersøge og interagere med en skreven tekst” (Bråten, 2008)

Ét er at være en teknisk dygtig læser med styr på afkodning og syntaks – noget helt andet er at kunne flyve op i helikopteren og inddrage egen viden om verden.

I indskolingen har man, siden min egen skoletid, benyttet “Læs og forstå” bøgerne med afkrydsning af rette svar. Der findes et enkelt lærebogsmateriale til mellemtrinnet, der skulle kunne lidt det samme, – det har jeg benyttet flere gange, men jeg synes, det er forældet i både indhold og layout.

Så jeg er selv gået i gang!

Foreløbig har jeg lavet 9 sæt i lækkert layout med tidssvarende indhold.

Her er

    • 1. beskrivelse af og fortælling om 15 seje personer – med hvert deres svarark.


    • 2. beskrivelse af og fortælling om 15 fede film og sjove apps – med hvert deres svarark.


    • 3. beskrivelse af og fortælling om 15 overnaturlige væsner – med hvert deres svarark.

Svarene er inddelt i 2 kategorier;

    1. Svar eleven kan finde direkte i teksten


    1. Svar der kræver inferensdannelse  og refleksion

Eleven skal altså læse – og efterfølgende undersøge og interagere.

Siderne kan samles i et hæfte eller eleven kan vælge personerne, der skal læses om.

Siderne kan også lamineres med tekst på forsiden og spørgsmål på bagsiden.

 

De kan downloades her:

Læs og forstå Seje personer

Læs og forstå Seje personer 2

Læs og forstå Seje personer 3

Læs og forstå Berømte sangere

 

Læs og forstå Fede film og sjove apps

Læs og forstå Gaming

Læs og forstå Overnaturlige væsner

Læs og forstå 20 danske, nulevende og aktuelle forfattere

Læs og forstå Kendte personer med ordblindhed

Læs og forstå (12-15 år)

Læs og forstå Julen

 

 

Eller du kan købe 6 stk i en samlet pakke her

Læs og forstå – samlet pakke

Vi ved 

    • at der skal undervises i læseforståelse fra skolestarten, da evnen til at forstå en tekst er en kompleks proces som udvikler sig over tid


    • at gode tekniske læsefærdigheder ikke automatisk fører til god læseforståelse at afkodningskomponenten kan automatiseres – det kan forståelseskomponenten ikke

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.