Hverdagen

Rutiner, gentagelser – overlevelsesstrategier

Rutiner i undervisningen – eller rettere:

Gentagelser der ikke kræver den store forberedelse – men som alligevel har et godt fagligt udbytte

Så starter hverdagen igen🥳

Årene har lært mig, at faste rutiner er en MEGA hjælp for at komme helskindet gennem et skoleår, som, uanset hvor velforberedt man er d. 9. august, altid ender med at vælte mig omkuld på et eller andet tidspunkt!

Så rutiner og jeg er blevet et match👌 Rutiner vælter også omkuld til tider, men det er hurtigere, at rejse dem op, når de er støbt!Spontanitet og den gode ide skal der altid være plads til – men rutiner skaber ro – for eleverne og for mig.😎

Jeg lavede det her skema for første gang sidste år – og blev væltet omkuld af Coronaen – men det fungerede perfekt indtil.Eleverne var glade for genkendeligheden og jeg brugte meget mindre tid på forberedelse, fordi jeg ikke skulle tænke hver time igennem, men havde de store linjer klar – flere ting er “langtidsholdbare”, når først de er kopieret. Ugens ord, Ugens person, Grammatikleg, Ugeskema, alt sammen timer, der indeholder faglighed og dannelse – men som ikke kræver meget forberedelse, når først det er “sat op”. Det gi’r plads til at fordybe sig i andre ting end den dag-til-dag forberedelse, der så nemt dræber både arbejdsglæden, hjerneroen og skaber stress.🧠

Ungerne kan lide, at de ved, hvad de skal, og som lærer letter det på både tankemylderet og forberedelsen🙏🏻Jeg hænger skemaet op i klassen i A3 størrelse – synligt for eleverne – og synligt for mig! Desuden er det smart at kunne præsentere på forældremødet😊 Sidste år fik hver forældre et skema med hjem til køleskabet. Det vakte glæde – gaver er altid godt😎

På hjemmesiden kan du hente et blankt eksemplar og skrive dit eget skema ind👌🏼Kig efter “Hverdagen” i menuen – herunder finder du det hele!

ALT for sent fik jeg øjnene op for vigtigheden af gentagelser. 😩

ALT for ofte har jeg forberedt mig dag til dag eller uge til uge.😬

Jeg benytter mig nu af flere ting, for at undgå dette og den ene er: Ugens talemåde/ordsprog.

Med indførelsen af de nationale test i læsning kom der øget fokus på træning af talemåder og ordsprog. Der er mange ordsprog – og nogle er så gamle og støvede, at de nærmest er smuldret væk i vores sprog! Man kan mene og synes, hvad man vil om testene, men at kende de mest brugte ordsprog, talemåder og vendinger er nu meget godt! Vi bruger dem i flæng, uden vi tænker over det og til tider opdager man en måbende elev, der ikke aner, hvad man mener, når man står der i undervisningen og slynger om sig med “Godt begyndt er halvt fuldendt” og “Man skal kravle før man kan gå” – og føler sig 85 år gammel indeni!

Jeg bruger tit nogle faste talemåder herhjemme – mine yndlings er: “Hvor der handles, der spildes” efterfulgt af “Man skal ikke græde over spildt mælk!”De passer eminent godt til mig, der er et stort handlemenneske – men som til gengæld vælter vandglasset og smadrer en tallerken i farten!

Kært barn har mange navne.Ordsprog, faste vendinger, bevingede ord, strøtanker/aforismer, idiomer – hvad er hvad og, hvor går grænsen? Jeg har givet op, jeg synes begrebernes definition flyder ind i hinanden – og jeg har valgt kun at benytte begrebet “Talemåder” i min klasse.

Jeg har lavet et sjovt ophæng i A3 , lamineret det og hængt det op med en ny talemåde hver uge. Eleverne kan gætte på en forklaring, undersøge betydningen som hjemmelektie, finde rette svar og tale om situationer, hvor talemåden ville være SPOT ON!Jeg har lavet 48 af slagsen i et lækkert layout. Desuden har jeg lavet et vendespil med 90 brikker med talemåder og deres rette betydningen, som kan bruges som supplement.

Du finder begge dele her: https://danskfaglighed.dk/vare/talemaader-og-ordsprogspakken/

En anden god rutine er Personer du bør kende!

Først kom der 50! Femti, flotte, fede, farvestrålende fotos af fuldstændig fantastiske frihedskæmpere, forskere, forfattere, fantaster, fædre, filmskuespillere, fodboldikoner og flere flammende fyrtårn!

Så kom der tyve nye på opfordring fra jer👌🏼❤️ Og nu er Viktor Axelsen naturligvis med! Mangler I flere?🤓

71 billeder af seje, kendte mennesker som elever bør kende. Fra fortiden og nutiden. Døde og levende. Alle billedrettigheder er toptunede 💪🏼

Lav en komplet væg i klassen, på gangen, i hallen med alle billeder eller præsenter en ny hver uge. Jeg selv bruger dem hver mandag – fast lektie. Jeg hænger en ny op på det medfølgende opslag – som er lamineret i A3. Eleverne skal finde info om personen til næste mandag, hvor alle fortæller, på skift, om den info, de har fundet. Jeg afrunder med en lille video/fortælling/ billedserie og en ny hænges op – som er på plakaten næste uge. De kan bruges på mange måder!

Der medfølger 2 forskellige “baggrunde” – vist på billeder ved Swipe til venstre. Køb dem på shoppen, via link i bio eller lige her: https://danskfaglighed.dk/vare/70-personer-du-boer-kende/

En ugentlig gentagelse, som både jeg og ungerne er glade for, er Ugens ord.

Hvert år tilføjer Det Danske Sprog- og Litteraturselskab en række nye ord og ordbetydninger til Den Danske Ordbog. Dem tjekker jeg altid ud og benytter i min undervisning. Jeg synes, det er sjovt at se, hvilke ord, de vælger at tage med – ofte er der ord iblandt, som jeg troede var der allerede! Og hvert år lærer jeg nye ord – nogle glemmer jeg og andre er sjove at lege med i ens sætninger.

D. 28. juni blev der tilføjet 500 nye ord til Den Danske Ordbog.

Jeg bruger ordene på flere måder, men “Ugens ord” er en oplagt måde, at få nogle nye eller kendte ord ind i ungernes ordforråd. Det er en ugentlig aktivitet, hvor jeg hænger et nyt ord op i klassen hver uge. Eleverne skal nu starte med, at undersøge, hvad ordet betyder. Derefter laver jeg forskellige små-aktiviteter; der samtales om ordets oprindelse, ordets berettigelse, hvem kendte betydningen inden de googlede, (man kan evt. lade eleverne gætte inden), dan en sætning med ordet, lav en sjov quiz med “2 falske og en korrekt” inden de googler, stav ordet osv.

Jeg har fundet 40 af de nye ord, som jeg synes er sjove, underfundige eller lærerige og har skrevet dem ind på farverige baggrunde – og lavet et nyt ophæng, som skal printes i A3, som du kan have hængende som fast baggrund. 

Det ligger her: https://danskfaglighed.dk/vare/ugens-ord-2021/

Hvis du hellere vil benytte dem fra sidste år, så ligger de her: https://danskfaglighed.dk/ugens-ord/

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *