Jeg er i fuld fang med at afholde møder med forældre til ordblinde👨👩👦 Det tager tid – men er godt givet ud🌟 Proceduren hos mig er, at når et barn testes ordblind inviteres forældre til et møde med hovedlærere og undertegnede. Jeg ringer altid hjem og taler med forældrene om resultatet – så de er lidt forberedte inden mødet. På mødet får de udleveret testresultatet og handleplanen og bliver orienteret om de tiltag, der er på skolen. Hos os får eleven en chromebook til hjemmebrug, bli’r en del af JUNIT og kan benytte A-Team. Jeg laver en lille “pakke” med de dokumenter og “reklameartikler” som jeg finder gode og forsøger at indlemme positivitet og at formidle, at vi har styr på det, at der er god hjælp at hente og at barnet lander godt i JUNIT!🥰 (læs om JUNIT her https://danskfaglighed.dk/fit-2/)
Jeg drømmer om mere tid! Det gør vi jo alle,- men jeg ville sådan ønske, at jeg havde tid til opfølgende møder med forældrene. Næste gang jeg ser dem er til Ordcafé – og heldigvis for den!! Men tænk, hvis jeg kunne følge dem tættere individuelt. Suk😔
Gode råd om lektier er fra bogen “Ordblindhed – en håndbog til forældre” af centerleder ved Dansk Videncenter for Ordblindhed, Birgit Dilling Jandorf og tidligere skoleleder ved Ordblindeinstituttet i Ballerup, Karl-Åge Andreasen. Den er rigtig god at anbefale til forældre, der kan have glæde af den.
Der er selvsagt en gruppe forældre, som ikke har stor gavn af dette skriftlige materiale – mange ordblinde elever har forældre, der er ordblinde. Jeg mailer derfor også en liste med links til forældrene, med gode YouTube videoer om appWriter, hjemmesider, gode links inde i Nota o.lign. Den deler jeg ikke.
Der er stor forskel på mine forældresamtaler med forældre til ordblinde. Jeg samtaler naturligvis med lærerne først, hvis jeg ikke allerede kender forældrene. Jeg forsøger at mærke efter, hvad netop deres behov er! Nogle er glade og lettede over at deres barn er testet ordblind, andre er kede af det og græder, nogle kender hele problematikken fra dem selv eller en søskende til barnet, andre ved absolut intet, nogle har ressourcer til at hjælpe og bidrage, andre har ikke.
Alle er blot forældre, der vil deres barn det bedste!
De to sider vedr. AppWriter er ikke mine, jeg husker desværre ikke, hvor jeg har dem fra – men jeg har lagt dem med i min værktøjskasse, som du kan downloade i shoppen – så håber jeg det er ok, at flere får glæde af dem. Jeg har ændret det nederste felt til et tomt felt, så du selv kan skrive, hvem de skal kontakte, hvis alt driller!
Du finder min værkstøjskasse her
6 Comments
Julie Silja Stilling
Hej
Tak for deling. Dit link til at læse om junit, kan jeg ikke få til at du.
Kan du hjælpe?
Mange hilsner Julie
Birgitte
https://danskfaglighed.dk/junit-staar-for-junior-it/
Lena Munch
Hej Birgitte . Tak for al din oplysning . Min søn blev testet ordblind tilbage i maj og ja der er uendelig meget jeg vil sætte mig ind i så jeg kan støtte min søn bedst muligt . Jeg føler mig meget alene og at jeg hele tiden skal “ være over “ skolen , før de gør noget . Jeg vil gerne vide hvordan jeg henter kære vikar kortet ned fra siden , som du skriver . Vh Lena Munch
Birgitte
Hej Lena
Jeg ved, at ikke alle skoler har lige muligheder for at hjælpe.
Er din søn medlem af Nota? Der findes mange gode videoer og links derinde. Der er en rigtig fin “forældrepakke” derinde, hvor der er god hjælpe at hente.
På Youtube findes også mange gode videoer til hjælp til træning af AppWriter, Intowords eller CD-ord – alt efter hvilket værktøj, de bruger på din søns skole.
Mit vikarkort kan downloades under fanen “Ordblinde” – “Kære vikar-jeg er ordblind!”
Bedste hilsner Birgitte
JOAN FREJWALD DALSGAARD
Kære Birgitte
Sikke en masse dejlige, brugbare oplysninger. Jeg er helt ny i dette univers og er nysgerrig på, hvad JUNIT er.
Birgitte
Hej Joan.
Tak- dejligt du kan bruge det!
JUNIT kan du læse om på fanen “Ordblind” under “Junit”. Ellers skriv igen.
God læselyst
Birgitte