Beskrivelse
To hæfter omhandlende inferens;
- Lærerhæfte med forklaring samt forslag til øvelser og to konkrete inferensøvelser.
- Elevhæfte med forklaring på elevniveau, øvelser og sider med overskuelige forklaringer, som med fordel kan kopieres i A3 og hænges op i klassen, som huske/forklaringsplakater.
At være i stand til at danne inferens er nødvendigt for at opnå den fulde læseforståelse!
Inferens er den information, læseren selv må drage ud fra tekstens eksplicitte information om emnet. “Inferensdragning i læseprocesser er en selvstændig komponent, som påvirker læseforståelsen”. (Oakhill og Cain (1999)) – og er dermed ekstremt vigtig at få skovlen under, for at opnå det fulde udbytte af læsningens sødme.
Undersøgelser (Buch-Iversens (2010)) viser, at når læreren eksplicit underviser eleven i at drage inferens, er der i den forstand også tale om træning af eksekutive funktioner – som er nødvendige funktioner i alle former for problemløsninger – kognitive, følelsesmæssige, strukturelle.
“Man kan ikke træne eksekutiv funktioner som en specifik færdighed. Man må i stedet anvende læringsstrategier, der aktiverer og bringer flere neurale baner i frontallapperne i anvendelse. Jo oftere barnet bruger neurale baner i frontallapperne, jo stærkere bliver de.” (Cand. Pæd. Psyk. Tina Gents)
Inferens-undervisning er altså ren win-win!
Men – hvordan gør man – og hvordan forklarer man eleverne, hvad det er?
Det får du svar på i hæfterne!
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.