Køn i sprog og billeder

45,00kr.

Beskrivelse

Undervisningsforløbet sigter mod at fremme elevernes billedkunstfaglige egenskaber samt at fremme elevernes almene dannelse.

Dette dobbelte sigte kan samles i betegnelsen ‘æstetisk dannelse’.

Undervisningsforløbets tema er ‘køn’, og opgaven tager udgangspunkt i LGBTQ+ Danmarks definition, som lyder, “Køn betegner en kompleks samling af samfundsmæssige forventninger til, fordomme om, normer for og følelser knyttet til udseende, evner , præferencer og karaktertræk. Det er ofte tæt forbundet til, hvordan en persons kønsorganer ser ud ved fødselstidspunktet og dermed ens tildelte køn.” (lgbt.dk, 2023).

 

Forløbet er målrettet udskolingen.

 

Målsætningen med forløbet, er at fremme elevernes æstetiske dannelse, med inddragelse af æstetiske læreprocesser og tematisk

billedarbejde gennem arbejdet med temaet ‘køn’ i billedkunstundervisningen.

Forløbet indeholder:

  • Introduktion med brainstorm over ordet ‘køn’
  • Billedkategorisering med billedbank
  • Billedanalyse af selvportrætter – Claude Cahun
  • Produktion af selvportræt
  • Parafrase – Barbara Kruger
  • Digital ordcollage
  • Udstilling
  • Ekstraopgave – påklædningsdukke
  • Kønnede ord – vendespil

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Køn i sprog og billeder”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Du kunne også være interesseret i...