Beskrivelse
Undervisningsforløbet sigter mod at fremme elevernes billedkunstfaglige egenskaber samt at fremme elevernes almene dannelse.
Dette dobbelte sigte kan samles i betegnelsen ‘æstetisk dannelse’.
Undervisningsforløbets tema er ‘køn’, og opgaven tager udgangspunkt i LGBTQ+ Danmarks definition, som lyder, “Køn betegner en kompleks samling af samfundsmæssige forventninger til, fordomme om, normer for og følelser knyttet til udseende, evner , præferencer og karaktertræk. Det er ofte tæt forbundet til, hvordan en persons kønsorganer ser ud ved fødselstidspunktet og dermed ens tildelte køn.” (lgbt.dk, 2023).
Forløbet er målrettet udskolingen.
Målsætningen med forløbet, er at fremme elevernes æstetiske dannelse, med inddragelse af æstetiske læreprocesser og tematisk
billedarbejde gennem arbejdet med temaet ‘køn’ i billedkunstundervisningen.
Forløbet indeholder:
- Introduktion med brainstorm over ordet ‘køn’
- Billedkategorisering med billedbank
- Billedanalyse af selvportrætter – Claude Cahun
- Produktion af selvportræt
- Parafrase – Barbara Kruger
- Digital ordcollage
- Udstilling
- Ekstraopgave – påklædningsdukke
- Kønnede ord – vendespil
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.