Beskrivelse
Et litteraturforløb målrettet 2. – 4. klasse med udgangspunkt i bogen “Påfugl” af Ane Bjørn.
Forløbet er lærerhenvendt med en analyse af bogen og dens illustrationer, en beskrivelse af et undervisningsforløb og flere bilag til kopiering til eleverne – bl.a. 24 påfuglefjer med spørgsmål til bogen.
Bogen benyttes som højtlæsningsbog i forløbet.
‘Påfugl’ er en poetisk billedfortælling om voksenforventninger, identitet og kantede kønsnormer – og om vigtigheden af at blive set og mødt, som den man er.
Bogen omhandler Momo, der leder efter sin plads i verden.
Momo betages af et påfuglekostume, som bliver startskuddet på Momos rejse til at finde sig selv.
Bogen skaber rum til fremmelse af rummelighed af børn, der stikker udenfor normen.
Billedbogen berører vigtige identitetsmæssige udfordringer, som børn kan stå overfor og billedbogen kan være med til at afmystificere skellet mellem identitet og seksualitet.
Seksualundervisning i grundskolen er timeløs, hvilket betyder, at det er lærerens opgave at inkorporere det i den almene undervisning.
Her har billedbogen ‘Påfugl’ af Ane Bjørn en særlig berettigelse!
Hvis man vælger at arbejde med bogen i 2. klasse, kan det være nødvendigt at læreren læser spørgsmålene på fjerene højt, alt efter hvor eleverne er i deres læseudvikling.
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.