Hverdag og rutiner

Rutiner, gentagelser – overlevelsesstrategier

Rutiner i undervisningen – eller rettere:

Gentagelser, der ikke kræver den store forberedelse – men som alligevel har et godt fagligt udbytte.

Årene har lært mig, at faste rutiner er en MEGA hjælp for at komme helskindet gennem et skoleår, som, uanset hvor velforberedt man er den første skoledag, altid ender med at vælte mig omkuld på et eller andet tidspunkt!

Så rutiner og jeg er blevet et match👌 Rutiner vælter også omkuld til tider, men det er hurtigere at rejse dem op, når de er støbt! Spontanitet og den gode ide skal der altid være plads til – men rutiner skaber ro – for eleverne og for mig.😎

Jeg lavede det her skema for første gang for nogle år siden. Det har jeg gentaget lige siden.

Eleverne er glade for genkendeligheden, og jeg bruger meget mindre tid på forberedelse, fordi jeg ikke skal planlægge hver time helt igennem, men har de store linjer klar – flere ting er “langtidsholdbare”, når først de er kopieret.

Ungerne kan lide, at de ved, hvad de skal, og som lærer letter det på både tankemylderet og forberedelsen🙏🏻 Jeg hænger skemaet op i klassen i A3 størrelse – synligt for eleverne – og synligt for mig! Desuden er det smart at kunne præsentere på smartboardet på forældremødet. Jeg laver nogle små laminerede udgaver og udleverer dem der – et til penalhuset og et til køleskabet (nemme billige point – forældrene tænker “Sikke en struktureret og velforberedt lærer” 👌) De vækker altid glæde – gaver er altid godt😎

Du kan hente dit eget her:

https://danskfaglighed.dk/vare/dansk-ugeskema/: Rutiner, gentagelser – overlevelsesstrategier

Ugens ord, Ugens person, Grammatikleg og Ugeskema er alt sammen noget, der indeholder faglighed og dannelse – men som ikke kræver meget forberedelse, når først det er “sat op”. Det gi’r plads til at fordybe sig i andre ting end den dag-til-dag forberedelse, der så nemt dræber både arbejdsglæden, hjerneroen og skaber stress.🧠

Jeg benytter mig af flere ting, for at undgå dette – lad mig gennemgå dem her:

Den ene er Ugens talemåde/ ordsprog.

Med indførelsen af de nationale test i læsning kom der øget fokus på træning af talemåder og ordsprog. Der er mange ordsprog – og nogle er så gamle og støvede, at de nærmest er smuldret væk i vores sprog! Man kan mene og synes, hvad man vil om testene, men at kende de mest brugte ordsprog, talemåder og vendinger er nu meget godt! Vi bruger dem i flæng, uden vi tænker over det, og til tider opdager man en måbende elev, der ikke aner, hvad man mener, når man står der i undervisningen og slynger om sig med “Godt begyndt er halvt fuldendt” og “Man skal kravle før man kan gå” – og føler sig 85 år gammel indeni!

Jeg bruger tit nogle faste talemåder herhjemme – mine yndlings er: “Hvor der handles, der spildes” efterfulgt af “Man skal ikke græde over spildt mælk!” De passer eminent godt til mig, der er et stort handlemenneske – men som til gengæld vælter vandglasset og smadrer en tallerken i farten!

Kært barn har mange navne. Ordsprog, faste vendinger, bevingede ord, strøtanker/ aforismer, idiomer – hvad er hvad og, hvor går grænsen? Jeg har givet op, jeg synes, begrebernes definition flyder ind i hinanden – og jeg har valgt kun at benytte begrebet “Talemåder” i min klasse.

Jeg har lavet et sjovt ophæng i A3 , lamineret det og hængt det op med en ny talemåde hver uge. Eleverne kan gætte på en forklaring, undersøge betydningen som hjemmelektie, finde rette svar og tale om situationer, hvor talemåden ville være SPOT ON! Jeg har lavet 48 af slagsen i et lækkert layout. Desuden har jeg lavet et vendespil med 90 brikker med talemåder og deres rette betydningen, som kan bruges som supplement.

Jeg har lavet 2 forskellige udgaver -der er faktisk også en 3. , som er til den mere sjove side, hvor talemåder er ‘oversat’ til engelsk – og der er en gruppeaktivitet tilknyttet.

Du kan læse om dem her

Læs mere: Rutiner, gentagelser – overlevelsesstrategier

https://danskfaglighed.dk/vare-kategori/talemaader-ordsprog/

En ugentlig gentagelse, som både jeg og ungerne er glade for, er Ugens ord.

Hvert år tilføjer Det Danske Sprog- og Litteraturselskab en række nye ord og ordbetydninger til ‘Den Danske Ordbog’. Dem tjekker jeg altid ud og benytter i min undervisning. Jeg synes, det er sjovt at se, hvilke ord, de vælger at tage med – ofte er der ord iblandt, som jeg troede, var der allerede! Og hvert år lærer jeg nye ord – nogle glemmer jeg og andre er sjove at lege med i ens sætninger.

D. 28. juni blev der tilføjet 500 nye ord til Den Danske Ordbog.

Jeg bruger ordene på flere måder, men “Ugens ord” er en oplagt måde at få nogle nye eller kendte ord ind i ungernes ordforråd. Det er en ugentlig aktivitet, hvor jeg hænger et nyt ord op i klassen hver uge. Eleverne skal nu starte med at undersøge, hvad ordet betyder. Derefter laver jeg forskellige små-aktiviteter; der samtales om ordets oprindelse, ordets berettigelse, hvem kendte betydningen inden de googlede, (man kan evt. lade eleverne gætte inden), dan en sætning med ordet, lav en sjov quiz med “2 falske og en korrekt” inden de googler, stav ordet osv. Der ligger ark til aktiviteter omkring ordene under “Gratis downloads”.

Jeg har fundet 52 af de nye ord, som jeg synes er sjove, underfundige eller lærerige og har skrevet dem ind på farverige baggrunde – og lavet et nyt ophæng, som skal printes i A3, som du kan have hængende som fast baggrund. 

Jeg har lavet 8 forskellige udgaver af Ugens ord – nogle er bedst til indskolingen – og andre til mellemtrin eller udskoling. De er alle i et lækkert layout. Jeg kopierer og laminerer ordene i A4 og selve ophænget i A3. Jeg klipper ordene ud – sætte A3 arket fast på væggen med lærertyggegummi og sætter et nyt ord op på plakaten hver uge. De kan bruges igen og igen. Du kan blande udgaverne eller vælge de ord ud, du synes er mest relevante for din klasse – og skabe masser af ordforråd ad denne vej.

https://danskfaglighed.dk/vare-kategori/ugens-ord/

Ugens person er min 3. rutine.

Du kan hente 125 flotte billeder af ‘Personer du bør kende’ her:

125 flotte fotos til ophæng i klassen, projektarbejde, kend en person, undersøg en kendt, skriv om en kendt, kend dine kvinder, kend dine mænd – mulighederne er uendelige!

Jeg bruger det som Ugens faste indslag – men man kan også tildele en person til hver elev eller lave en komplet væg i klassen, på gangen, i hallen. Hænge dem alle op på én gang eller præsentere en ny hver uge. 

Jeg hænger en person op i A4 str. på et af 2 to medfølgende ophæng – som lamineres i A3. Til ugen efter skal de finde individuel info. Her deles den fundne info med klassen mundtligt, og der afsluttes med et Youtube klip/ supplerende billeder/ yderligere info fra læreren. 

Der medfølger et ophæng, som kan kopieres og lamineres i A3 og hænges op i klassen – hvorpå personen hænges i A4 format.

Billedrettighederne er i orden og kvaliteten er i top!

Der medfølger desuden en komplet liste med alle personer inddelt efter kategori.

Der er opgaver til her:

Min 4. rutine er Læs og forstå.

Mine elever elsker dem! Der findes pt 12 forskellige udgaver, så der er noget for enhver smag/ interesse.

På mellemtrinnet ændrer læsningen karakter.

Man går fra at læse for at lære at læse, til at læse for at lære.

Det skal trænes og læres! Men på en vedkommende og sjov måde, tak.

”Læseforståelse handler om at uddrage og skabe mening ved at undersøge og interagere med en skreven tekst” (Bråten, 2008)

Ét er at være en teknisk dygtig læser med styr på afkodning og syntaks – noget helt andet er at kunne flyve op i helikopteren og inddrage egen viden om verden.

I indskolingen har man, siden min egen skoletid, benyttet “Læs og forstå” bøgerne med afkrydsning af rette svar. Der findes et enkelt lærebogsmateriale til mellemtrinnet, der skulle kunne lidt det samme, – det har jeg benyttet flere gange, men jeg synes, det er forældet i både indhold og layout.

Så jeg er selv gået i gang! Foreløbig har jeg lavet 12 sæt i lækkert layout med tidssvarende indhold.

Spørgsmålene er inddelt i 2 kategorier;

  1. Svar eleven kan finde direkte i teksten

2. Svar der kræver inferensdannelse  og refleksion

Eleven skal altså læse – og efterfølgende undersøge og interagere.

Siderne kan samles i et hæfte eller eleven kan vælge personerne, der skal læses om.

Siderne kan også lamineres med tekst på forsiden og spørgsmål på bagsiden.

Du finder dem alle her

De kan både købes samlet eller enkeltvis.

Hver uge har jeg desuden grammatikværksteder. Det kan du læse om her:

Uanset hvad du vælger at benytte, så find nogle rutiner! Nogle både du og dine elever finder sjove, og hvor der samtidig er læring og ikke mindst mulighed for differentiering. Det er der i alle ovennævnte forslag.

Du har brug for timer, hvor du ikke skal være top forberedt, og opfinde den dybe tallerken hver gang. Hvor du kan ‘nøjes’ med at være i læringen sammen med eleverne – med sænkede skuldre!

One Comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.